Den prestigefyllda linjen Stockholm
– Bryssel vanns dock av Malmö Aviation, som med hjälp av nya codesharepartern sn Brussels erbjuder fem dagliga avgångar till eu:s huvudstad.
– Vi tror inte det går att flyga lönsamt och erbjuda en hållbar produkt på den nivå som hyperkonkurrensen nu pressat priserna till i upphandlingen. Vi måste sätta våra priser på kommersiella grunder, säger Håkan Olsson, försäljningschef för Stockholms och Norrlandsregionen, som ansvarat för anbudet från sas och partners i Sverige. sas valdes till leverantör på cirka 70 procent av utrikesdestinationerna i Europa och delar av Nordamerika. Vid upphandlingen
värderades flygbolagens bud utifrån pris, 70 procent, och antal avgångar, 30 procent.
– Det var en väldigt svart-vit upphandling, där vår styrka i form av snabba flöden på marken och lounger inte kommer till sin rätt. Men vi är nöjda med att vi trots detta fick majoriteten av alla linjer, säger Håkan Olsson. Både Paris- och Londonlinjen vann sas med hjälp av konkurrenters misstag.
British Airways tilläts inte delta i upphandlingen,
eftersom anbudet inkom för sent. Air France i sin tur uppfyllde inte kravet på fasta priser. Trots att sas trafikerar direktlinjen Stockholm-New York valde staten klm som leverantör på denna linje, vilket kräver flygbyte i Amsterdam.
– På de interkontinentala linjerna krävde vi inte direktflyg. Det var däremot ett krav på Europalinjerna, säger Nils Åke Larsson på fm Log, som ansvarat för upphandlingen. För första gången utsågs även Ryanair till leverantör i ekonomiklass på samtliga sina linjer från Sverige – till alla prismedvetna statstjänstemäns fromma.
KATARINA MYRBERG
fakta DE FÅR OCKSÅ FLYGA ÅT STATEN
KLM: New York, Amsterdam, Atlanta (ek.klass), Chicago
Icelandair: Reykjavik, Washington DC, Baltimore
LOT: Warszawa, Bukarest, Krakow, Zagreb (ek.klass)
Finnair: Helsingfors (bus.klass), Madrid
FlyMe: Helsingfors (ek.klass)
Alitalia: Rom, Milano
SN Brussels: Strasbourg
Listan avser upphandlade Europalinjer från
Stockholm. SAS fick 29 Europalinjer från
Stockholm.