Annons:

Spanskt resebolag krisar

Svenska resegarantin gäller inte när spanska rese- och lågprisbolaget Lowcosttravelgroup, som också går under namnet Lowcostholiday, ställer in betalningarna. Konsumenter kan få betala resa och hotell en gång till.

I Europa kommer runt 100 000 resenärer att drabbas varav cirka 55  personer har hört av sig till Konsument Europa i Sverige rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Lowcosttravelgroup, som ordnar resor till europeiska städer och badorter, startade som ett brittiskt bolag 2004. Bolaget flyttade  2013 sin verksamhet på Mallorca och är sedan dess är ett spanskt företag. Betalningar ställdes in för sex dagar sedan och förklaras med minskad försäljning i efterdyningarna av omröstningen om Brexit.

 

10 kommentarer

  1. Jan Rencke: Men det måste väl finnas spansk resegaranti i enlighet med det bindande EU-direktivet?
    • Resebyråanställd: Varför måste det "väl" finnas det!? I dagens samhälle förväntar vi oss hela tiden en massa att ansvaret ligger på andra när det blir problem men i ärlighetens namn så måste resenärer inse att allt inte bara är guld och gröna skogar. Man får faktiskt oftast vad man betalar för brukar man säga och så även när det gäller resor.
    • Anonym: Håller helt med. Däremot är den svenska resegarantin dålig. För de första så får man vänta länge på pengarna och för det andra är den begränsad till den summa som arrangören ställt. I Norge så täcks däremot hela summan direkt. Så borde det vara här i Sverige.
    • Benedikt Kristinsson: Håller helt med. Däremot är den svenska resegarantin dålig. För de första så får man vänta länge på pengarna och för det andra är den begränsad till den summa som arrangören ställt. I Norge så täcks däremot hela summan direkt. Så borde det vara här i Sverige.
  2. Teskedsgumman: Jag säger ännu en gång - boka alltid en paketresa med en resebyrå så täcks man av Paketreselagen och behöver inte oroa sig för denna typ av händelser...
  3. Bra att man är vaken i semesterlunken: Bra ni har vaknat på Travelnews... Detta är en vecka sedan..... Sedan dess har även tyska Unister Group försatts i administration, och det är en betydligt större aktör....
    • pia: Skillnaden med Unister är ju att anledning till konkursen är att ende ägaren har förolyckats i en flygolycka, men som jag kan läsa mig till på tyska så skall konkursförvaltaren driva bolaget vidare tills alla detaljer retts ut.
  4. Gaz: Det går även ofta att lägga till konkursförsäkring till enskilda flygningar om man handlar sin resa via större OTAer. Det kan vara ett bra alternativ om man vet med sig att bolaget man köper genom är ett utsatt lågprisbolag, då detta ofta är relativt billigt.
  5. Drabbad resenär: Det värsta av allt är att hotellen inte ens är villiga att hjälpa till. De kontaktar inte ens sina gäster för att informera om läget och när man vänder sig till dem nekar dem bokningen och allt som har med den att göra. De vägrar till och med lämna ut ett skriftligt avbokningsbevis/intyg man man lämna ut till sitt försäkringsbolag. Det är ju ändå hotellen själva som har valt att sälja sina rum via Lowcostholidys så lite ansvar borde ändå kunna ta. Citat från en hotellManager: "Du är inte vår kund utan Lowcostholidays kund så vänd dig till dem för att få ett avbokningsbevis" . När man frågade om bokningen så påstår dem att de inte hittar den och skyller på att systemet är nere men när man frågar om det nya priset på rummet vill de ha namnet och då återkommer snabbt med samma pris som man fick betala första gången när man bokade via Lowcosthollidays. Är det så det ska vara i denna bransch eller har jag missat något?
    • pia: Om du hade bokat din resa av en svensk aktör hade inte detta hänt, då hade den svenska resegarantin gått in och ersatt.