Annons:

Premium

Spansk flygbolag sänker utsläppen med 90 procent – med luftskepp

Air Nostrum, dotterbolag till spanska Iberia och i samma ägargrupp som British Airway, ska nu som första flygbolag använda luftskeppet Airlander 10. Text: Janne Sundling

Luftskeppet har utvecklats av brittiska Hybrid Air Vehicles (HAV), och
allt som väntar är en certifiering, och innan den första Airlander 10:an
kan att vara i drift 2026. Luftskepp är kanske också en dålig beteckning,
den beskrivs snarare som en hubrid mellan luftskepp, helikopter och
flygplan.
Miljömässigt hållbarhet är bara förnamnet eftersom Airlander minskar
koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med vanligt flyg.
Air Nostrum ska enligt avtalet med HAV kunna leasa upp till tio
Airlander.
Förutom hållbarhet ska det kunna erbjuda mångsidighet och flexibilitet.
Användning kan anpassas till de specifika behoven för varje destination,
och Airlander 10 kan landa på vilken någorlunda plan yta som helst, bara
de 92 metrarna får plats. Air Nostrum tänker sig det kan användas i
städer och på öar som inte har utrymme för flygplats.
– Vi utforskar alla sätt för att minska koldioxidavtrycket. Airlander 10
kommer att dramatiskt sänka utsläppen och det är därför vi har nått
detta avtal med HAV, säger Carlos Bertomeu, vd för Air Nostrum, i ett
pressmeddelande.

Luftskeppen från HAV har även testats av Nato för spaning från luften.
En Airlander 10 ska kunna ta upp till 90–100 passagerare i kommersiell
trafik.
Nackdelarna? Ja, det går långsammare, cirka 140 km per timme. Och vad
är risken att de drabbas av samma öde som Hindenburg 1937 och fattar
eld? Jo, Airlander 10 ska flyga på helium, inte vätgas som Hindenburg
(luftskeppet skulle ursprungligen fyllts med helium). Själva skalet görs
dessutom i tre skift, med material som ska vara mer brandsäkra än stål.
Bland investerarna i HAV finns för övrigt Bruce Dickinson, sångare i Iron
Maiden.