Ett investeringsprojekt på 50 miljoner, varav 50 % kommer från EU, hoppas man ska göra flygplatsen till ett alternativ till Arlanda. I första hand ska ILS-systemet uppgraderas till Cat 3 som tredje flygplatsen i landet vid sidan av Arlanda och Landvetter skriver Flygtorget.
Av de som flyger från Skavsta, som ingår som en del i den totala flygkapaciteten i Stockholmsregionen, kommer sextio procent av passagerarna från Stockholm.
– Vi har banan och kapaciteten. Wizz växer med fler linjer och jag tror även att mer leisure-trafik är en del av framtiden för oss, säger Peter Steinmetz, VD på Skavsta flygplats till Flygtorget.
– Idag är Arlanda den enda flygplats i regionen som har den nödvändiga tekniken. Flygplan som inte kan landa där dirigeras om till Landvetter, Helsingfors flygplats eller Gardemoen i Oslo. Det kommer att bidra till att göra flygresor till Stockholmsregionen säkrare, mer kostnadseffektiva och mer tillförlitliga, både för flygbolag och passagerare, fortsätter Peter Steinmetz till Flygtorget.
En del av investeringsprogrammet ska användas till att utreda vilka satsningar på infrastruktur som ska göras i framtiden, ambitionen är också att knyta flygplatsen till tågtrafiken på den kommande Ostlänken.