Första halvåret i år reste 11,4 miljoner flygpassagerare till eller från Stockholms län. Topp 20-listan för de mest populära destinationerna första halvåret 2024 jämfört med samma period i fjol visar att den destination som tappat mest från Arlanda är Göteborg med en nedgång på drygt 61 000 passagerare, vilket kanske kan förklaras med ett ökat tågresande. Mest har Gdansk, Bryssel och Amsterdam ökat. Ökningen för Gdansk och Bryssel beror sannolikt på att Wizz Air flyttat flygningarna från Skavsta till Arlanda och att Brussels Airlines flyttat från Bromma till Arlanda.
Den verkliga ökningen till och från Arlanda står Amsterdam för, troligtvis som en konsekvens av SAS nya ägarstruktur. KLM har nu fem till sex dagliga avgångar till Schiphol från Arlanda som tillägg SAS två till tre avgångar. Avgångarna med SAS till den tidigare hubben Frankfurt går numera via Köpenhamn eller Amsterdam. Givetvis kvarstår Lufthansas flygningar till Frankfurt med fyra till sex dagliga avgångar.
Att Schiphol etablerats som den nya hubben var tydligt när Travel News reporter nyligen flög rutten. Besättningen meddelade då att samtliga 124 transitpassagerare skulle klara sina anslutningar. Utöver KLM:s flygningar från Arlanda trafikerar bolaget Landvetter med fyra dagliga flygningar och Linköping med tre avgångar.
Travel News bad SAS presschef Pia Herrera om en kommentar:
– För SAS del jobbar vi nu hårt för att utveckla en ambitiös och konkurrenskraftig global hubb på Kastrup i Köpenhamn, samtidigt som vi ska behålla en stark närvaro på Arlanda i Stockholm och Gardermoen i Oslo.
– Som en del av vårt medlemskap i SkyTeam erbjuder SAS goda förbindelser till våra SkyTeam-partners hubbar, där Air France med sin hubb på Charles de Gaulle i Paris och KLM på Schiphol i Amsterdam såklart spelar relevanta roller.