Annons:

SAS vill väga sina passagerare

SAS beräknar bränsleåtgång efter tio år gamla siffror på hur mycket passagerarna väger, men flygbolagets egna vägningar visar att den genomsnittlige skandinaven har blivit tre kilo tyngre än så.

”Det är inte flygsäkerhetsmässigt acceptabelt när det kan uppstå en skillnad på mer än ett ton på en flygning”, skriver SAS till luftfartsmyndigheterna enligt Jyllands-Posten.
Enligt SAS beräkningar lyfter i dag planen med en tyngre last än beräknat. Flygbolaget vill nu genomföra en kontrollvägning av 20 000 passagerare nästa år för att kunna revidera genomsnittsvikten.
En ny och högre viktberäkning skulle ge förändringar i såväl balansering av planen och bränsleåtgångsberäkning som planeringen av hur planen ska se ut invändigt.
– Vi måste naturligtvis anpassa utformningen av planen, säger Bertil Ternert, informationsdirektör på SAS.
Resenärernas ökade vikt har blivit ett problem för flygbolagen i USA. Medelamerikanen gick upp fem kilo under 90-talet vilket gav 1,8 miljarder kronor högre bränslekostnad för flygbolagen. Kraftigt överviktiga tvingas också betala för två stolar vilket har skapat diskussioner om diskriminering.
– Det problemet har vi inte i Skandinavien, på den punkten finns fortfarande en klar skillnad mellan länderna. Däremot är det viktigt för oss att de generella vikterna anpassas så vi får så bra mätvärden som möjligt, säger Bertil Ternert enligt DN.

Kommentarer är stängda.