SAS har som mål att minska sina koldioxidutsläpp med 25 procent till 2030. Bolagets egna satsningar handlar bland annat om att byta ut sin flygflotta till mer bränslesnåla maskiner. Utbytesprogrammet började för två år sedan och beräknas vara klart 2022.
En större användning av biobaserat bränsle ingår också i planen. Men i dagsläget finns lite sådant bränsle att köpa, enligt Gustafson.
Oljebolaget Preem planerar produktion av biobaserat flygbränsle i Skandinavien 2022.
– Vi har sagt – gör ni det har vi för avsikt att köpa det, säger Rickard Gustafson.
Även andra satsningar pågår, som handlar om att minska vikten på flygplanen för att på det viset få ner bränsleförbrukningen.
Men på frågan om satsningarna är tillräckliga svarar han nej.
– Det tror jag inte. Det kommer att ta oss i rätt riktning, men så länge det sitter en förbränningsmotor på flygplanet och så länge en sådan släpper ut koldioxid räcker det inte, säger Rickard Gustafson.
Flygindustrin slöt 2016, via FN-organet ICAO, ett globalt klimatavtal med avsikten att flygets koldioxidutsläpp ska stabiliseras på 2020 års nivå. All tillväxt från den nivån ska klimatkompenseras genom köp av utsläppskrediter, enligt avtalet.
Ny teknologi tror Rickard Gustafson är en lösning på sikt och embryon finns till elmotorer för flygplan. Men det lär dröja innan det finns i kommersiell drift.
– Låt oss i stället hålla fast vid resandet, men i stället hitta sätt som gör att miljöpåverkan minskar, säger Rickard Gustafson.
Han hör till dem som har varit kritisk till den flygskatt som Stefan Löfvens (S) regering införde men som nu är på väg att lyftas bort.
– En flygskatt hjälper inte flyget mot ett mer hållbart resande, säger Rickard Gustafson. till TT.
2 kommentarer