Annons:

SAS vd tror inte på minskar flygresande

Minskat flygresande är inte lösningen på klimatproblemen, anser SAS vd Rickard Gustafson. - Jag tror att det blir en väldigt svår värld. Vi tror väl alla på att det mänskliga mötet skapar en förståelse mellan kulturer och olika delar av världen, säger han till TT.

SAS har som mål att minska sina koldioxidutsläpp med 25 procent till 2030. Bolagets egna satsningar handlar bland annat om att byta ut sin flygflotta till mer bränslesnåla maskiner. Utbytesprogrammet började för två år sedan och beräknas vara klart 2022.

En större användning av biobaserat bränsle ingår också i planen. Men i dagsläget finns lite sådant bränsle att köpa, enligt Gustafson.

– Ny flotta och mer biobränsle är viktiga steg för att nå målen till 2030, säger han.

Oljebolaget Preem planerar produktion av biobaserat flygbränsle i Skandinavien 2022.

– Vi har sagt – gör ni det har vi för avsikt att köpa det, säger Rickard Gustafson.

Även andra satsningar pågår, som handlar om att minska vikten på flygplanen för att på det viset få ner bränsleförbrukningen.

Men på frågan om satsningarna är tillräckliga svarar han nej.

– Det tror jag inte. Det kommer att ta oss i rätt riktning, men så länge det sitter en förbränningsmotor på flygplanet och så länge en sådan släpper ut koldioxid räcker det inte, säger Rickard Gustafson.

Flygindustrin slöt 2016, via FN-organet ICAO, ett globalt klimatavtal med avsikten att flygets koldioxidutsläpp ska stabiliseras på 2020 års nivå. All tillväxt från den nivån ska klimatkompenseras genom köp av utsläppskrediter, enligt avtalet.

Ny teknologi tror Rickard Gustafson är en lösning på sikt och embryon finns till elmotorer för flygplan. Men det lär dröja innan det finns i kommersiell drift.

– Låt oss i stället hålla fast vid resandet, men i stället hitta sätt som gör att miljöpåverkan minskar, säger Rickard Gustafson.

Han hör till dem som har varit kritisk till den flygskatt som Stefan Löfvens (S) regering införde men som nu är på väg att lyftas bort.

– En flygskatt hjälper inte flyget mot ett mer hållbart resande, säger Rickard Gustafson. till TT.

2 kommentarer

  1. Fundersam: Tror man måste hålla två saker i huvudet samtidigt: 1. Det är viktigt att människor från olika kulturer och delar av världen möts och för detta krävs flyg. 2. Flyget har en stor miljöpåverkan. En minskning av CO2 med 25% är toppen men det räcker inte. Vi behöver bli duktigare att värdera vilka flygresor vi verkligen behöver göra. Att fortsätta i samma fotspår som nu känns inte hållbart. #flygångest
  2. Peter T: Inga nya och revolutionerande tankar precis. Se till exempel ”Fakta om svensk turism” från början av 2010-talet. ”Förutom att turism och resande bidrar till att skapa förståelse och broar mellan människor från olika platser och kulturer är den också ett handelsskapande och välståndsbyggande verktyg.” ”Det globala resandet och turismens största utmaning fram­ över är hur man åstadkommer en för miljön hållbar utveck­ling. Det internationella resandet och turismen är till sin natur gränsöverskridande och därför måste också lösningar för ett miljövänligare resande sökas inom ramen för interna­ tionella samarbeten och regelverk. Det är inte antalet resenä­rer eller resandet i sig som behöver begränsas utan det är den klimatpåverkan som i första hand transporterna ger upphov till som måste reduceras.” ”Flygbolag, rederier, bussbolag och bilut­hyrare kan genom att ställa hårda krav på sina leverantörer driva teknikutvecklingen framåt och därmed samtidigt till­varata sina egna intressen.” http://tillvaxtverket.eprint.se/E-View/Download/Resource?rl=cG9ydGFsOi9SZXNvdXJjZXMvUGVybWFuZW50L1N0YXRpYy83ZTA1MDI2M2NjZTg0MDEzOTIwOWQ2YjY5YzMzNzFjMy9kMDgxYzIyOGE5NmQ0ZmUwOTNjZDRmMmJkNjgyMmYwMS5wZGY1&fn=Info0442RevA_web_120706085801.pdf