Annons:

SAS storsatsar över Atlanten, leasar tre nya flygplan

SAS har ingått ett leasingavtal med ALC (Air Lease Corporation) vilket innebär att SAS kommer att utöka sin flygplansflotta med tre Airbus A321LR. Det ger SAS möjlighet att erbjuda resenärer fler interkontinentala rutter, vilket ger bättre förbindelser, färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien. Det första planet kommer att sättas i trafik under första halvåret 2020, enligt ett pressmeddelande.

Flygplanstypen Airbus A321LR är en narrow-body specialutrustad för att kunna flyga längre sträckor än en vanlig A321neo. Planet har tillräcklig räckvidd för att nå nordöstra USA som är en av SAS viktigaste interkontinentala marknader. Dessutom når A321LR destinationer i Kanada, Mellanöstern och Indien från Skandinavien.
– Det här är en helt ny flygplanstyp för SAS som är otroligt väl anpassad till den skandinaviska marknaden och våra resmönster. Vi ser att fram emot lanseringen av nya rutter och att få utvärdera A321LR i produktion, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

SAS nuvarande interkontinentala rutter utförs med wide-body flyg som rymmer upp till 266 passagerare. A321LR är ett mindre flygplan, vilket ger SAS möjlighet att fylla planen på nya rutter. Det kan vara exempelvis nya destinationer på mindre marknader eller befintliga destinationer från mindre städer. Idag flygs all SAS interkontinentala trafik från de tre skandinaviska huvudstäderna.

Flygplanen tillhör den nyaste generationen flygplan och jämfört med föregående generation förväntas de reducera de klimatpåverkande koldioxidutsläppen i samma storleksordning som när SAS introducerade de något mindre A320neo. De klimatpåverkande koldioxidutsläppen för dessa är cirka 15-18 procent lägre i jämförelse med ett lika stort flygplan av föregående generation.

– Klimatfrågan är avgörande för flyget och SAS vill ta täten i att driva omställningen mot ett hållbart resande. Vi har som målsättning att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2030, säger Rickard Gustafson.

Nu pågår ett arbete för att ta beslut om de första rutterna och kabinkonfigurationen. Kommunikationen om de nya rutterna påbörjas successivt under året med start under våren 2019. Det första A321LR planet kommer att sättas i trafik under första halvåret 2020.

5 kommentarer

  1. Anonym: Då hoppas jag att SAS öppnar Seattle-linjen igen!
  2. Astrid Wehlin: Då hoppas jag att SAS öppnar Seattle-destinationen igen!
  3. SteffTee: Så gick det med den enhetsflottan! Airbus A350-900 kommer också under 2019 - hoppas de inte omdisponerar flygplanen alltför mycket så att det Adhoc ska flyttas 300 psgr till en mindre maskin!
  4. Tomas.: Då hoppas jag på ett direkt flyg från Skellefteå - New York eller någon annanstans i USA.
  5. JerVejInt: Re@Tomas. Skellefte har ju direktlinje med snöskojtern till Jörn. Räck int he.