Det framgår av kvartalsrapporten.
”Detta är ett av de starkaste resultaten i SAS historia, trots ökade flygbränslekostnader och operativa utmaningar”, skriver vd:n Rickard Gustafson i en kommentar.
Rörelseresultatet blev 2.137 miljoner kronor. Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 1.854 miljoner kronor i genomsnitt, enligt Inquiry Financials sammanställning.
SAS omsättning i kvartalet uppgick till 13.146 miljoner kronor för perioden. Här låg Inquiry Financials konsensusprognos på 12.922 miljoner kronor.
SAS drar också upp utsikterna för resultatet under det brutna helåret 2017/2018 (november 2017 – oktober 2018).
Bolaget bedömer nu att det levererar ett resultat före skatt och jämförelsestörande poster på omkring 2 miljarder kronor. I halvårsrapporten spåddes ett resultat före skatt och engångsposter i intervallet 1,5-2,0 miljarder kronor för innevarande helår.
”Tack vare en bättre yield/PASK-utveckling än förväntat var resultatet under de första nio månaderna 2017/2018 något bättre än förväntat. Till följd av det starkare resultatet, och trots den negativa inverkan från den svaga svenska kronan och de högre flygbränslepriserna under det fjärde kvartalet, och med antagandet att den positiva efterfrågan fortsätter under räkenskapsårets sista månader, uppgraderar SAS utsikterna”, framhåller flygbolaget.
Rörande de ”operationella utmaningarna” som berott på personalbrist, tekniska problem, förseningar inom europeisk flygledning samt sena leveranser av flygplan från Airbus skriver han att SAS har vidtagit ett antal åtgärder, både kort- och långsiktiga, för att förbättra situationen.
”Det är därför uppmuntrande att vi sedan början av augusti har återgått till våra normala nivåer”, skriver han.
Han konstaterar samtidigt att sommarens operativa utmaningar ”visat att komplexiteten i vår planering har ökat”.
”Även om vår verksamhet nu är tillbaka på normal kvalitetsnivå utvärderar vi vår planering och våra processer för att säkerställa att produktionen framöver blir robust”, fortsätter han.
SAS tvingades under sommarmånaderna ställa in flyg, bland annat på grund av personalbrist. En stor del av problemet har uppgetts vara att flera anställda i dotterbolaget SAS Ireland har slutat då de varit besvikna med sina arbetsvillkor. SAS grundade det irländska dotterbolaget under fjolåret som en del i arbetet att få ned kostnaderna inom koncernen.
I juni påbörjade SAS Ireland verksamhet på sin andra bas i Malaga.
”Vi har skapat en flexibel operativ modell genom att komplettera SAS Scandinavia med SAS Ireland och vår regionala produktion. Denna modell möjliggör för SAS att erbjuda ett mer attraktivt nätverk och tidtabell anpassat till de säsongsmässiga variationerna i efterfrågan. SAS Ireland ger oss även möjlighet att konkurrera på konkurrensutsatta och priskänsliga linjer”, skriver Rickard Gustafson.