Annons:

SAS ska utveckla biogasmarknaden med Preem

År 2030 ska 20 procent av SAS bränsleförbrukning vara förnybart – det motsvarar inrikesflygets bränslekonsumtion. För att nå målet har man inlett ett samarbete med Preem, skriver Di.

”Utsläppen från flygresandet måste minska betydligt för att vi ska kunna hedra Parisavtalet och de klimatmål vi har. Ska vi kunna sänka våra utsläpp till de nivåer som sagts är förnybart bränsle en central pusselbit i den omställningen. Ska vi kunna fortsätta erbjuda snabba och effektiva transporter, som flyget är, är det nödvändigt att vi minskar utsläppen”, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef SAS i en intervju med Di.

Bolagen har skrivit en avsiktsförklaring om att ta fram ett förnyelsebart bränsle för flyg, så kallat biojet, i stor skala. Preem har preliminärt startdatum 2022 – och SAS mål är att ersätta motsvarande volymen av bränsle som går åt till inrikesflygen till 2030.

”Det handlar om cirka 20 procent av vårt totala behov. Kan vi få mer än det överträffar vi målet, men det är ett mål vi satt som rimmar väl med den färdplan som finns i fossiltfritt Sverige och som är realistiskt”, säger Lars Andersen Resare.

I dagsläget är priset på biobränsle tre till fyra gånger högre än det för fossilt bränsle. En anledning till det är att produktionen av biojet är låg, säger Lars Andersen Resare. Samtidigt är efterfrågan på förnybara bränslen stor hos andra transporttyper.

”Det är en viktig att få in flyget i tillverkningen av hållbara bränslen. Tittar man på efterfrågan på förnybart bränsle har flyget en liten andel”, säger han.

På ett seminarium i dag sa SAS koncernchef Rickard Gustafsson att han tror på ett stort teknikskifte som kommer innebär att flyget med tiden blir klimatneutralt. Idag klockan 13:30 debatteras frågan i Gate Almedalen.

Kommentarer är stängda.