De skandinaviska luftfartsmyndigheterna anser att SAS bryter mot reglerna för hur långa arbetspass piloterna får ha. Piloterna vänder sig också mot sättet att lägga scheman där de säger sig kunna få arbetspass på uppåt 20 timmar, trots att piloter får schemaläggas för arbetspass på högst 14 timmar.
– Den bedömning som jag tillsammans med mina kollegor i Norge och Danmark har gjort är att man ska räkna in transporter från Oslo och Stockholm till Köpenhamn i den arbetstid som en pilot har. Om det är så att man arbetar för lång tid kan det få betydelse för flygsäkerheten. Man blir helt enkelt för trött, säger Luftfartsstyrelsens generaldirektör Nils Gunnar Billinger enligt Flygtorget.
SAS menar dock att piloterna inte måste flyga till jobbet.
– De får gärna ta bil eller komma till Köpenhamn och checka in på flygningen på annat sätt. Vår schemaläggning sker i enlighet med skandinaviska myndigheters regler, säger Lars Mydland, operativ chef på SAS.