Annons:

SAS-piloterna går ut i strejk

Förhandlingarna har brutit samman. Strejken blir av. Minst 200 flighter ställt in och 60 000 resenärer kommer stanna på marken. - Det finns en strejkkultur i vårt företag. Det har varit sex pilotstrejker på tolv år, säger SAS vd Anko van der Werff på en kaotisk pressträff utanför Näringslivets hus i Stockholm. - Hur ska vi kunna få investerare när piloterna strejkar mitt i högsäsong?, säger Anko van der Werff och förklarar att han ska återvända till kontoret.

”Detta skulle bli sommaren när alla skulle resa. Nu har vi en strejk”

– En liten grupp medarbetare håller företaget gisslan. Det är inte bra. Jag vill inte gå in i detaljerna i våra förhandlingar.

Kommer företaget att överleva?

– Hur ska det gå till när piloterna strejkar och vi ska hitta investerare. Detta skulle bli sommaren när alla skulle resa. Nu har vi en strejk.

– Vi har haft som mål att nå enighet men SAS har visat en total avsaknad av vilja att nå en lösning. Därför är det SAS som nu helt och fullt måste bära det fulla ansvaret för strejken och att passagerarna blir drabbade. Vi beklagar djupt att våra passagerare blir drabbade, säger Martin Lindgren, ordförande för de svenska SAS-piloterna i ett pressmeddelande. 

– Under pandemin sade SAS upp ca 40 procent av piloterna och avtalade om att dessa hade rätt att få tillbaka jobben. När nu flygtrafiken återigen har ökat och det är behov för fler piloter väljer SAS att bryta avtalen om återanställning och anställer i stället nya piloter i bemanningsbolag i kreativa företagskonstruktioner. Detta är ett allvarligt brott mot arbetslivets bestämmelser. Det är inte för mycket begärt att be om garantier för att våra arbetsplatser inte skall flyttas till bemanningsbolag med helt nya och försämrade villkor och att SAS håller avtalet om att våra kollegor får sina jobb tillbaka, säger Lindgren. 

”SAS väljer att bryta avtalen om återanställning och anställer i stället nya piloter i bemanningsbolag i kreativa företagskonstruktioner”

Strejken beräknas leda till att cirka 50 procent av alla SAS-flygningar ställs in och kommer påverka cirka 30 000 passagerare per dag. De flygningar som genomförs av SAS Link, SAS Connect och SAS externa partners berörs inte av strejken.

Strejken har enligt ett pressmeddelande från SAS en negativ effekt på bolagets likviditet och finansiella ställning och denna effekt kan komma att bli väsentlig om strejken blir långvarig.

8 kommentarer

  1. David H: Piloterna är bortskämda och om de tror att strejk hjälper har de så fel.
  2. Harry: Piloterna är bortskämda små barn och kommer sänka bolaget
  3. Anastacia: Kan man tänka på ett WIN-WIN någon gång? Det är så synd att ledningen låter SAS fortsätta blöda! Förhandla korrekt annars är det enbart en tidsfråga….
  4. Erik: Inget annat företag i Sverige har haft anställda som strejkat så mycket som SAS-anställda. Vart ligger felet egentligen?. På ena sidan kan man ju tycka att SAS borde värna om sina anställda och inte ge en anledning åt de anställda att strejka, men å andra sidan så kanske de anställda borde vara lite mer tacksamma att överhuvudtaget ha ett arbete. Går SAS omkull så ska också alla piloter hitta andra jobb och om det blir aktuellt med uppköp från investerare och ny ägare, så lär ju dessa knappast vilja anställa folk som inte har något emot att strejka så fort de inte får som de vill.
  5. Jervejint: Äntligen....Som vi har väntat.....Men den som väntar på något gott, väntar in SAS.....De levererar.
  6. David: Sparka alla strejkande piloter!
  7. Vägs ände: Där satt den, ja sista spiken i kistan. Vi får hoppas att piloterna får jobb i något "Buissnes Airlines System"
  8. Olle Björk: Läste med intresse en anonym SAS-pilots (vilken mes som inte vågar stå för sin uppfattning – vill man ha en sådan pilot på sin flygning?) uttalande i svenska Expressen. ”Min uppfattning är att gruppen är enig och kampvillig. Det vill säga att alla är med på att vi antingen tar striden och företaget riskerar att gå under eller så tar vi inte striden och förlorar våra jobb ändå.” Man frågar sig om det är den skandinaviska pilotkårens gemensamma uppfattning? Hur kan man som synnerligen välbetald medarbetare sätta hela företagets överlevnad på spel? Hur många pilotstrejker hos SAS har vi haft de senaste åren? Sex om jag räknat rätt. Ni borde skämmas. Hur man kan driva sitt eget företag nära eller i konkurs visar på en total brist på intelligens. Om dessa och denna nya idioti hade undvikits så hade det funnits plats för de nu avskedade piloterna och företaget hade kunnat växa i lönsamhet. Denna attityd är: • ointelligent och minst sagt patetisk • starkt illojal mot mindre välbetalda kollegor i SAS vilka utgör majoriteten i företaget vars framtid riskerar att bli dyster. Utan dem har ni piloter inget arbete alls. • ett hån mot grannens familj som bokat sin första efterlängtade semester efter pandemin Hur man kan tro att det finns någon sympati hos allmänheten i Skandinavien för detta trams är obegripligt. Att SAS måste anpassa sig till hur flygbranschen och konkurrenssituationen ser ut verkar ha gått er helt förbi – här vilar ett stort ansvar på piloternas fackföreningar vilka verkar vara fast i den gamla monopolstrukturen – det är dags att vakna upp till nya tider! Men, hjärtligt välkomna till att arbeta till sämre villkor hos lågprisbolagen – det är ju självvalt – ni kan ju strejka där. Alternativt; samla er och avlys strejken och rädda er egen och SAS framtid – och behåll ett annars fram till nu gott rykte. Till alla norska flyganalytiker, kanske borde de tänka tillbaka på hur det gick Braathen S.A.F.E och Norwegian…. Flyr och Norse är de nästa konkursoffren, fel affärsmodell – tyvärr. Möjligen kan Norwegian överleva men när man ser deras nya fasta flygplansbeställningar så är det ytterst tveksamt. Olle Björk