Samtidigt har de bägge bolagen slutit ett intentionsavtal där bland annat SAS gamla Resaid-system och ytterligare kommersiella IT-system byts ut mot tekniklösningar som levereras av Amadeus.
– SAS system för försäljning, bokning, biljettering och check-in är i dag ett lappverk av system, som är dyra att underhålla. Med en effektiv IT-plattform blir det enklare att hantera och bidrar därmed till minskade distributionskostnader. Men det här är ett långsiktigt samarbete som ligger flera år framåt i tiden, säger Eva-Karin Dahl, ansvarig för distributionsfrågor på SAS-koncernen.
Det första full content-avtalet mellan SAS och Amadeus skrevs under hösten 2005. Det innebar sänkta distributionskostnader för SAS och därmed minskade intäkter till Amadeus. Ursprungsplanen var då att de skandinaviska resebyråerna skulle få betala en extra avgift vid bokning av SAS-biljetter och dotterbolagen Spanair, Blue1 och Wideroe i de lägsta prisklasserna för att täcka en del av bortfallet. Protester från resebyråledet ledde till att Amadeus förslag skrotades.
I Spanien, där SAS dotterbolag Spanair är en stor aktör, införde Amadeus dock en extra resebyråavgift. Den försvinner nu och de spanska resebyråerna kan därför liksom kollegerna i Skandinavien boka alla typer av SAS-bolagens biljetter utan extra kostnad.
– Jag är väldigt glad över avtalet och i tider när en del flygbolag tar ut extraavgifter är det viktigt för våra resebyråkunder att veta att SAS inte gör det, säger Amadeus Scandinavias koncernchef Janchrister Egnefors.