”Det är ingen tvivel om att konkurrenternas lust att växa, speciellt inför sommaren 2023, gör livet besvärligt för SAS”
Norwegian kommer till sommaren att öppna nya flyglinjer till bland annat Neapel i Italien, Madrid och Teneriffa i Spanien, Bordeaux i Frankrike och Manchester i Storbritannien.
Enligt flyganalytikern Jacob Pedersen, på Sydbank, kan Norwegians offensiv göra en comeback för SAS svårare.
– Det är inte lätt att i den miljö där SAS redan befinner sig, med ett stort underskott, och där i stort sett alla andra flygbolag kommit längre i återhämtningen, säger han till Berlingske.
Ole Kirchert Christensen, redaktör för Check-In, menar att de nya avgångarna inte får en ”våldsam betydelse” för SAS.
– Hade det handlat om dagliga avgångar hade det sett annorlunda ut, säger han.
Men det påverkar konkurrensen mellan bolagen och bidrar till press på SAS, menar han. SAS hade två miljoner passagerare under september, men gjorde samma månad en förlust på 370 miljoner. Att antalet affärsresenärer inte återhämtar sig drabbar bolaget.
”Det här är goda nyheter för resenärerna, men dåliga för SAS”
Norwegian har ökat sina intäkter och sänkt sina kostnader efter pandemin genom att ta andelar av fritidsresenärerna. Det måste SAS också göra, säger Jacob Pedersen.
– Det är ingen tvivel om att konkurrenternas lust att växa, speciellt inför sommaren 2023, gör livet besvärligt för SAS. De har hela tiden haft en affär anpassad till affärsresenärerna, säger han.
– Vi ser dock att affärsresenärerna är på väg tillbaka. De kommer inte lika snabbt tillbaka som fritidsresenärerna, men de kommer tillbaka, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef hos danska SAS.
Norwegian ökar också antalet avgångar på existerande resmål till sommaren, som till Prag där det blir nio avgångar per vecka i stället för fem. Sammanlagt ska kapaciteten öka med 450 000 stolsplatser.
Även Ryanair ökar genom fler avgångar till Spanien.
– Det här är goda nyheter för resenärerna, men dåliga för SAS, säger Ole Kirchert Christensen till Berlingske.