SAS presenterar ett nytt mat- och dryckeskoncept under namnet Flavors by SAS, som ska erbjuda resenärerna ett mer varierat och internationellt inflight-utbud. Lanseringen sker den 1 oktober 2025 i samband med introduktionen av bolagets nya European Business Class, och kommer därefter successivt att rullas ut i lounger och på interkontinentala rutter. Det framgår av ett pressmeddelande.
Det nya konceptet ersätter New Nordic by SAS, som introducerades 2017 och hade ett tydligt skandinaviskt fokus. Flavors by SAS breddar perspektivet med globala influenser från bland annat Europa, USA, Asien, Mellanöstern och Medelhavet – och är tänkt att bättre möta förändrade kundpreferenser.
–Nu vänder vi på perspektivet – från att ta Skandinavien ut i världen till att ta världen till Skandinavien, säger Aron Bäckström, produktchef på SAS en skriftlig kommentar.
Nyheterna inkluderar en mer flexibel serveringsmodell, där måltidens omfattning anpassas efter flyglängd, servicebehov och utrymme ombord. Det innebär allt från enklare korgservering till kompletta brickmåltider med både varma och kalla rätter. Menyerna kommer dessutom att rotera oftare för att erbjuda återkommande resenärer större variation.
I Business Class ersätts engångsmaterial med porslin, glas och bestick i rostfritt stål för en mer premiumpräglad servering. Samtidigt minskas matsvinnet och SAS satsar på lokala inköp samt hållbara förpackningar i komposterbart eller återvinningsbart material.