Annons:

Premium

SAS “kundförlust” på en kvarts miljard är helt fel

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar Airhelps överdrivna siffror och resebranschens orimliga villkor.

I dag hände det igen. Airhelp har gjort en genomgång av SAS förseningar i sommar och multiplicerar den med siffran 600 euro och vips är det skandinaviska flygbolagets skuld till sina kunder 240 miljoner. 600 euro är den summa som resenärer har rätt till om flyget är försenat mer än tre timmar. Krigsrubriker på Dagens Industri som landets övriga affärsmedia citerar.

Vad är då Airhelp för ett bolag? Svar de hjälper försenade resenärer att få ut sina ersättningspengar. För detta tar de 25 procent av den utbetalda summan. Enligt Alla bolags siffror för 2017 gick bolaget med 119 miljoner i förlust förra året. Inga intäkter är redovisade.

Konkurrenten Ifdelayed hade förra året intäkter i Sverige på drygt fem miljoner enligt Allabolag. Men förlusten landade på 4,6 miljoner. Ifdelayed tar 30 procent av ersättningen, om det blir några pengar.

Vad säger dessa siffror?

Jo, att det är mycket svårt att sätta likhetstecken mellan antalet inställda plan och antalet miljoner som flygbolagen ska punga ut med. Förra året inkom det 3 388 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden. Siffran är en ökning med drygt 20 procent från 2016, men det gäller alla resor i Sverige. Vi säger att alla fick totalersättning, då betalades drygt 20 miljoner ut förra året tack vare ARN.

Fakta är alltså att högst några få promille av de som är försenade kräver ersättning och ännu färre får ut några pengar. Dock har jag uppgifter som säger att Norwegian förra året betalade ut 50 miljoner i förseningsavgifter globalt. Det är klart att SAS förseningar i sommar kommer att kosta, men högst några miljoner i förseningsavgift.

När vi nu lärt oss att ta Airhelps siffror med viss måtta tycker jag också att det är värt att repetera det jag skrev i fredags. Lagen EU261/04 från Bryssel är orimlig. En flygbiljett som kostar 1500 kronor kan inte ge 6 200 kronor i ersättning om planet är försenat några timmar. Det är inte rimligt. Det tycker inte heller myndigheterna egentligen för då hade vi haft ett system där skadeståndet betalades ut per automatik, men det har vi inte. Och ingen planerar att införa det. Att resa innebär då och då strul. Det säkraste är att stanna hemma. Men hur kul är det?

Viggo Cavling, chefredaktör på Travel News

 

På nytt jobb