Sedan tidigare kompenserar SAS för Ungdomsbiljetter och egna tjänsteresor inom företaget. EuroBonus är Skandinaviens mest omfattande lojalitetsprogram inom resor och upplevelser med 5,6 miljoner medlemmar.
– Våra mest lojala kunder och frekventa resenärer delar vår önskan om ett mer hållbart flyg. Våra kunder som reser till, från och inom Skandinavien ska veta att SAS arbetar varje dag med att minska vår klimatpåverkan, säger Rickard Gustafson, vd, SAS. SAS bidrag till att kompensera utsläppen baseras på statistik och genomförs avThe Natural Capital Partners, en välkänd aktör inom koldioxidkompensation som förmedlar utsläppsreducerande mekanismer i olika projekt.
– Koldioxidkompensationen är ett av flera initiativ inom SAS miljö- och hållbarhetsarbete och utförs efter att vi genomfört allt vi kan med dagens teknik för att minska vår klimatpåverkan, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.
SAS kommer under året att ytterligare förenkla för kunderna att reducera sin klimatpåverkan genom att erbjuda möjligheten att uppgradera till biobränslen vid bokning avbiljetter på nätet. Målsättning för SAS är att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2030, då SAS har som avsikt att använda motsvarande mängd biobränslen som förbrukningen i SAS hela inrikestrafik inom Skandinavien.
Enligt SAS kommer det inte bli dyrare att resa.
– De är en förmedlare av projekt. Vi har valt projekt som är kopplade till förnybar energi och specifik vindkraft, säger Freja Annamatz till Expressen.
3 kommentarer