Annons:

SAS-chefen beklagar att ersättningen dröjer

Tusentals SAS-resenärer väntar fortfarande på att få pengarna tillbaka för resor som ställts in till följd av coronapandemin. I flygbolagets delårsrapport som släpptes på tisdagsmorgonen beklagar vd:n Rickard Gustafsson att återbetalningarna dröjer. – Jag vill understryka att våra kunder som har rätt till återbetalning också kommer att få det och att vi har utökat vår kapacitet för att hantera det stora antalet inställda flygningar under dessa extraordinära omständigheter, säger Gustafsson.

SvD har pratat med resenären Christina Corbell vars flygresa till Amsterdam ställdes in i mitten av april. Hon väntar fortfarande på ersättning från SAS för flygresan hon betalade 18 000 kronor för.
– Varför tar det sådan tid? De borde ju veta vilka resor som har avbokats och vilka resenärer det berör, säger hon till tidningen.

4 kommentarer

  1. Anonym: "Vi har utökat vår kapacitet för att hantera det stora antalet inställda flygningar". Men snälla. Det sa ni redan i våras, och det tar inte och kan inte, oavsett hur många det är, ta..April, Maj, Juni, Juli och Augusti för att återbetala. Folk har ju t.om vänt sig till Kronofogden för att få tillbaka sina pengar. Samtidigt tycker han att han gör ett bra arbete och vill inte sänka sin lön
  2. Per Skåning: SAS skall åter igen, tycks det, räddas på konstgjord andning i form av stora statliga bidrag. Förmodligen är det dessa pengar som vi tillsammans via skattsedeln betalat som SAS väntar på för att kunna göra återbetalningarna. Uselt, måtte inte flygbolaget få fler chanser att överleva på bidrag i framtiden.
  3. Peter Olsson: Det är med viss förståelse att DK som SE vill att SAS ska operera på Kastrup och Arlanda, men där ifrån så är jag mycket kritisk som frågande till nu anslaget stödpaket till SAS . Hur mycket av det bidrag som ny ges kommer att användas till återbetalning av tidigare flygbiljetter? För redovisade åtgärdspaket från SAS så ser jag inte någon möjlighet för SAS och dess framtida existens i förhållande till övriga flygbolag som opererar för såväl SE, DK men framför allt nu när atlant flygningar inte kan flygas i och med USA är stängt. 2022 ska SAS vara ifatt vilket känns svårt att ta till sig när vi nu eventuellt får en andra pademi av Q19 lika som våra resvanor kommer med all sannolikhet ändras radikalt mot hur vi reste med flyg innan Q19.
  4. Realism: SAS står över lagen (tror dom). Det vara samma sak vid pilotstrejken. Resenärerna fick inte tillbaka inbetalda resor trost beslut av konsumentyinsatser KV/ARN - SAS brydde sig inte Piloterna som har minst flytimmar jämfört med alla andra bolag FICKS singa pengar/löneförhöjningar. ”Vanliga” reseföretag MÅSTE utan förhalning återbetala. Detta regleras bl.a i Paketreselagen. .SAS är bara intresserade i sina kunder (skattebetalare) när det skall tillskjutas kapital. År efter år har SAS gått minus. Kapital har fått tillskjutas. Rekonstruktion görs. Bot och bättring utlovas. Om ägarna (inklusive Staten dvs. skattebetalarna) tillskjuter pengar så lär det ta 12-24 månader innan nya pengar behövs,så har det varit i decennier. Låt SAS stå på egna ben. Klara man inte detta får andra aktörer ta över. Detta är HELT NORMALT I ALLA ANDRA BRANSCHER. SAS är det enda bolag i (flyg)branschen som utbetalar bonus till chefer ÄVEN om bolaget går minus enligt konceptet:” Det kunde gått ännu mer minus”… Nu vill även cheferna bibehålla sina löner men sänka övrigas löner...Totalt tondöva Ha ha ha Slakta den heliga kon.. Det börjar mer och mer likna ett Samhallsföretag eller Aeroflot tidigt 1970-tal överbetalda chefer som inte har förmåga att få bolaget på rätt köl (vad gör alla dessa chefer ?) SAS gick ju utan i den famösa reklamfilmen (vad kostade den ?) och sa att det finns inget Skandivaiskt - så vad skall man med Scandinavian Airlines till ? ha ha ha