I våras var SAS en maskin som gick rakt mot mål. 1,5-2 miljarder i vinst på helåret. Under sommaren skulle ett gäng nya semesterlinjer öppnas. För att driva dessa skulle den nya basen på Irland växlas upp. På Europas gröna ö är lönerna låga och skatterna ännu lägre, men nu visar det sig att befolkningen inte har glömt sitt revolutionära arv. De senaste veckorna har vi på Travel News rapporterat om återkommande problem med SAS avgångar.
Det är inte som väntat bränslepriserna som skapar problem utan personalen. SAS i Skandinavien betalar ut några av de högsta pilotlöner i Europa. I Irland är lönenivåerna några av de lägsta. Det är klart att när svensk SAS-personal träffar kollegor i samma uniform på flygplatser runt om Europa pratar de om sina löner. Detta sker även om det står olika företagsnamn på deras anställningskontrakt. Samma sak händer i kabinen när fullprisresenärer och sistaminutenpassagerare möts. Alla vill ju vara en vinnare. Tjäna mest och betala minst.
Så hur ska SAS lösa krisen? En väg är att sänka biljettpriserna och därmed sänka resenärernas förväntningar på bolaget. Det är en berömd flyganalytikers förslag. Men det går stick i stäv med bolagets bild av sig självt som “We Are Travelers”. SAS vill vara de professionella resenärernas flygbolag och mest värnar man sina Eurobonus-kunder. SAS är en dagligvaruhandel för affärsresenärer som ska till och från Skandinavien. Ej ett sällanköpsbolag som Ryanair och Easyjet för folk som missbrukar Flygresor.se och liknande OTA:er.
Det är intressant att Norwegian än så länge går under radarn när det gäller personalproblem denna sommar. Bolaget har ju startat en mängd nya linjer de senaste åren och några stora baser. Men kanske har personalens förväntningar varit i linje med arbetsgivarens. Vad det gäller SAS så tror jag det är smartare att hålla fast i grundstrategin och släppa semesterlinjerna till lågprisbolagen. Att solka ner sitt varumärke med en massa rubriker om inställda flyg är inte smart. Nästa sommar lär det bli färre SAS-linjer till Medelhavet. Och färre rubriker om inställda flyg. Och vad det gäller bolagets största ägare svenska staten så lär det dröja innan bolaget säljs. Att sälja en hackande vinstmaskin är svårt. Speciellt en som ogillar förändring.