SGS ska tills vidare vara ett självständigt dotterbolag i koncernen och måste inom 18 månader nå ett antal kvalitets- och lönsamhetsmål, bland annat en kostnadsförbättring på omkring 400 miljoner kronor.
– Beslutet om att behålla SGS som ett självständigt dotterbolag i SAS förutsätter att bolaget når de avtalade kvalitets- och kostnadsförbättringarna inom 18 månader. Annars kommer en extern lösning att bli aktuell, till exempel genom att ta in en delägare som är verksam inom ground handling-branschen eller genom outsourcing, säger Mats Jansson, SAS vd och koncernchef.
Frakthanteringen, Spirit, som är en del av SAS Cargo ska säljas. Inom SAS Technical Services ska underhåller av Boeing 737 Classic i framtiden ske utanför Skandinavien.
– Implementeringen av strukturförändringarna startar omedelbart, fortsätter Mats Jansson. Utöver det måste vi även driva upp tempot i den kulturella turnaround-processen och genomförandet av Strategi 2011 i SAS. Vi har använt för lång tid och för mycket resurser på detta strukturbeslut. När vi dessutom upplever hot om olovliga aktioner visar det med all tydlighet att SAS fortfarande har en lång väg att gå innan vi har en företagskultur på plats som är anpassad till konkurrenssituationen, säger Jansson.