Omsättningen steg med 4,7 procent, antalet passagerare ökade 2,9 procent och resultatet före engångsposter steg från 727 till 1 242 miljoner kronor. Men resultatet sjönk, per aktie från 28,10 kronor till 3,87.
– Det sista kvartalet har påverkats kraftigt av att vi tagit Q400 ur drift och ersatt dessa med inhyrd kapacitet. Kapaciteten har totalt sett varit större än behovet, vilket lett till sämre kabinfaktorer och medverkat till svagare yielder, säger vd och koncernchef Mats Jansson.
– Utöver de direkta Q400-effekterna var dessutom avslutningen på året generellt sett svagare i Scandinavian Airlines kortlinjebolag. Sannolikt till följd av osäkerhet från kunderna till följd av Q400-problematiken samt strejkhot kring diskuterade strukturförändringar, främst SGS, men också på grund av mer kapacitet på vissa marknader.
– De direkta resultateffekterna av Q400 blev totalt cirka 700 miljoner kronor, varav cirka 500 miljoner kronor påverkade fjärde kvartalet. ECA-avtalet, som är ett samarbete mellan SAS, Lufthansa och British Midland, har belastat vårt resultat med drygt 600 miljoner kronor under 2007 främst till följd av svag resultatutveckling i British Midland. Avtalet upphörde dock per 31 december 2007. Dessutom har ett antal strejker påverkat resultatet med cirka 200 miljoner kronor netto.