Trodde väl aldrig att jag skulle hålla med Donald Trump. Men hans undran varför flygledningen inte styrde undan helikoptern innan den krockade med American Airlinesplanet är befogad. Och det är han inte ensam om att undra.
Utan att ha alla detaljer som en haveriutredning kommer att vaska fram under det närmaste året förefaller olyckan i Washington lika märklig som onödig. Området kring den hårt trafikerade Reaganflygplatsen omfattar flygförbud över ett antal officiella byggnader, men är också därför noga kontrollerat av flygledningen.
Enligt de första medieuppgifterna har flygledaren frågat besättningen i Black Hawkhelikoptern om de hade ögonkontakt med flygplanet. Om svaret blev nej borde flygledningen ha beordrat undan helikoptern till annan kurs eller höjd. Om svaret är ja borde helikoptern ha väjat. Och i motsats till flygplan kan helikoptrar stanna och hålla positionen.
Vädret var perfekt med mycket god sikt, vilket framgår av filmen från en övervakningskamera på olyckan som lagts ut på nätet. Flygplanet syns tydligt på långt håll och är landningsklart, vilket innebär att förutom positionsljusen lyser de kraftiga landningsstrålkastarna.
I det här skedet av inflygningen, med låg fart och landningsklaff, har piloten i flygplanet begränsade möjligheter att göra undanmanövrar. Han har klart att landa från flygledningen och följer en avgränsad bana ner mot landningsbanans början. Hans fokus är på banans inflygningsljus och instrumenten.
Då krockar planet med helikoptern som kommer till synes hög fart från sidan. Båda har transpondrar och flygledarens datorer kan räkna ut och varna för kollision. Flygledningen har en del att svara för inför utredarna.
Helikopterpiloterna har dessutom NVG (Night Vision Goggles), en mörkerutrustning som förstärker till närmast dagsljus. En möjlig förklaring till att de tre i helikoptern inte upptäckte det landande planet på samma låga höjd är att filmen visar ett annat flygplan högre upp under inflygning.
Om helikopterpiloterna bekräftar att de ser det planet kan de ha drabbats av ”target fascination” och i tron att de har koll på läget glömmer att titta efter fler plan. Ett annat fenomen kallas ”target fixation” och går ut på omedvetet dras mot det objekt som ska undvikas. Båda företeelserna är väl kända inom pilotutbildningen.
Hur det var lär vi inte få veta. De tre i helikoptern omkom, liksom fyra i besättningen och 60 passagerare i American Airlinesplanet.