Från 42:a våningen i skyskrapan Leadenhall Building, mellan alltjämt jäktiga Liverpool Street Station och finansdistriktet City of London, är utsikten milsvid. Staden breder ut sig i alla väderstreck, med Themsen strax söderut som ett evigt ringlande riktmärke.
Att det är just här British Airways bjudit in till fest känns lämpligt. Att befinna sig högt uppe i skyn, i glammiga utrymmen där champagnen aldrig tycks ta slut, är en stämningsfullt rimlig inramning när ett flygbolag vill skapa förtroende inför att gårdagens glansdagar är på väg tillbaka.
Är det däremot korrekt? Ja, det återstår förstås att se. Som i stort sett alla flygbolag led British Airways under pandemin. Det blev inte bättre av att dess hem, Heathrow, också led. Under många år har rubrikerna varit nära nog nattsvarta, pepprade med ord som ”avbokningar”, ”miljardförluster”, ”förlorat bagage” och ”kaos”.
Vd Sean Doyle menar dock att detta nu är en del av det förflutna, och att man är på väg in i vad han kallar ”den viktigaste förändringen” i flygbolagets historia. Fram till 2026 ska totalt sju miljarder pund investeras. Det torde inte vara något problem; under 2023 dubblade British Airways ägare IAG sina rörelseresultat till rekordstora 3,5 miljarder euro.
Pengarna ska framför allt investeras i IT-system, lounger och kabiner. Exempelvis ska dussintals A320-, A321-, A350- och Boeing 787:or levereras i år och nya säten installeras på såväl kort- som långväga resor.
Kontakten mellan flyg och BA-baser på marken ska nydanas för att bättre undvika, och hantera, sådant som bagage som saknas.
När flyg är försenade eller ställs in ska värdekuponger för exempelvis mat eller hotellnätter kunna skickas digitalt. I takt med att hemsidan och appen förbättras och görs mer personlig ska det även vara lättare att boka om flyg, även med andra flygbolag.
British Airways-knutna Oneworld-medlemmar sägs också ha att se fram emot. Allt från att kunna skicka gratis meddelanden på BA-flyg med wi-fi till renoverade samt nybyggda lounger, hela vägen från Miami till Dubai.
Allt det här låter givetvis bra. Det är nämligen inte bara pandemirelaterade rubrik som varit dåliga. Det är måhända orättvist att lägga hela skulden på tidigare vd:n Álex Cruz, som avgick i oktober 2020, men faktum kvarstår att det var under hans år vid rodret som British Airways i hemlandet började kallas ”Broken Airways”. Det var bland annat under Cruzs ledning man krympte en del av gångarna så mycket att det i nuläget inte är möjligt att återinföra servering av varma drycker i ekonomiklass ens om man vill, i många plan som flyger kortväga rutter finns det helt enkelt inte plats. Inte är det konstigt att British Airways flertalet gånger har kommit bakom lågprisbolag i nöjdhetsundersökningar med kunder. Bottennappet var eventuellt när brittiska Which?, en slags icke-statlig motsvarighet till Konsumentverket, så sent som i fjol beskrev det som ”ett helt och hållet mediokert flygbolag”. Och då har vi inte ens nämnt de notoriska förseningarna.
Sean Doyle ska förstås inte lyckas göra British Airways annat än medelmåttigt på egen hand. Omkring sig har han nya ledande befattningshavare som redan börjat påverka sådant som väntetider när en ringer kundtjänst och utbudet av mat och dryck.
Men kommer British Airways hinna ikapp konkurrenterna? När alla investeringar väl är klara och implementerade, hur kommer man att stå sig jämte exempelvis Virgin Atlantic, Qatar Airways, Singapore Airlines och ANA All Nippon Airways – som redan nu känns ljusår före i fråga om allt från benutrymme i ekonomiklass till nya säten i businessklass?
De kommande två åren blir intressanta att följa, både som reporter och privat kund.