”På heder och samvete”, försäkrade vi förr att våra självdeklarationer var korrekta. Den formuleringen togs bort för några år sedan. Men det svenska skattesystemet bygger fortfarande på tillit och hederlighet.
Samma sak gäller flygskatten som infördes den 1 april, en dag när till och med hederliga svenskar får luras. Alla som bedriver kommersiell luftfart och lyfter med ett flygplan för mer än tio passagerare från en svensk flygplats ska betala skatt för passagerarna, spädbarn, yrkesflygare och transitpassagerare undantagna. Betalningsskyldig är det bolag vars ICAO-kod (International Civil Aviation Organization) anges på den obligatoriska färdplanen.
Flygbolagen ska ha registrerat sig som skattskyldiga hos Skatteverket och månadsvis fylla i antal passagerare och slutdestination på den blankett Skatteverket skickar ut eller deklarera elektroniskt med svensk e-legitimation. Utländska företag måste dessförinnan skaffa sig ett svenskt organisationsnummer.
I juni deklarerades april månads trafik och i juli vet Skatteverket hur mycket klirr det blev i statskassan. Enligt utredningen om flygskatt finns det omkring 230 företag som blir skattskyldiga. Hur många som hittills registrerat sig för skatt vill Skatteverket inte uppge:
– Listan över samtliga skattskyldiga företag är sekretessbelagd, säger sektionschefen Titti Campalto på Skatteverkets punktskatteenhet. Däremot kan man fråga om ett enskilt företag betalat skatt.
Men hur kan ni kontrollera att utländska bolag registrerar sig?
– Transportstyrelsen har listor aktörerna och det råder inte sekretess mellan myndigheter för de uppgifterna.
Så ni kan kontrollera mot Transportstyrelsen om ni vill?
– Ja, vi får tillgång till uppgifter om vilka som flyger från svenska flygplatser.
Hur kan ni kolla att de fyller i rätt antal passagerare då?
– Tranportstyrelsen har passagerarlistor. Vi kan också göra en skrivbordskontroll, alltså begära in uppgifter från företaget. Eller i yttersta fall göra revision på plats.
Transportstyrelsen tar in statistik från flygplatserna, bland annat en avgift (GAS) för säkerhetskontroll av passagerare och bagage. Dessa uppgifter kan också i kombination med färdplaner användas för kontroll av skattskyldighet.
– Skattelagen bryter vår statistiksekretess, förklarar sektionschef Charlotte Billgren på Transportstyrelsen. Hittills har det inte varit aktuellt, men Skatteverket får uppgifter om de begär det. Vi följer frågan noga och för dialog med Skatteverket om vad de behöver.
Ser du något problem med flygskatten?
– Möjligen kan engångsflygningar bli ett problem. Men det är i så fall marginellt.
Text: Leif Holmkvist
En kommentar