Annons:

Premium Så kan Trumps tullar slå mot flygbranschen

Så kan Trumps tullar slå mot flygbranschen

Hotet om tullar på varor från EU skadar flygbranschen och leder till höjda biljettpriser, särskilt i USA. Nu hotar Airbus att prioritera andra kunder än amerikanska. Av: Leif Holmkvist

Embraer, Bombardier och andra småhandlare får ursäkta, men kampen inom flygindustrin står mellan jättarna Airbus och Boeing. De har i 20 år krigat med subventioner som fördömts av WTO och ömsesidiga tullar beräknade till runt 120 miljarder kronor om året.

Men för tre år sedan enades Biden och Macron om att trappa ner kriget och avlägsna de flesta tullhindren. Det var en vinn-vinn-åtgärd som särskilt gynnade Boeing som var nere för räkning efter haverier och skandaler med kvalitetsbrister.

Sedan pandemin skriker världens flygbolag efter nya och mindre miljöskadliga maskiner. Airbus vd Guillaume Faury har den angenäma uppgiften att hålla ordning i den otåliga kön. Men när han lämnade ännu en lysande kvartalsrapport härom veckan var han bekymrad:

”Om USA inför tullar på våra produkter kanske vi måste prioritera kunder från andra delar av världen”.

Han påpekade att flygindustrin redan brottas med flaskhalsar i leveranskedjorna och svårigheter att rekrytera kompetent personal. Trumps tullar skulle bara skapa en ”lose-lose-situation”, påpekade Faury.

Airbus har gjort mycket av det som Donald Trump säger sig eftersträva och satsat på USA. I Airbus fabrik i Mobile Alabama tillverkar över 2 000 anställda världens mest sålda plan A320neo samt den lilla matarkärran A220. Airbus importerar dessutom delar för cirka 160 miljarder kronor från 2 000 företag i USA.

Om Trump lägger tullar på flygindustrin kanske EU svarar med tull på Boeings maskiner. Följden blir att de amerikanska flygbolagen blir utan sina Airbus och de europeiska utan Boeing. Eller åtminstone att maskinerna blir dyrare. Då blir det i sista änden passagerarna som får betala i form av höjda biljettpriser.

Trumps tullar mot Mexiko och Kanada har redan krånglat till det för Boeing, som skickar flygplansdelar kors och tvärs till underleverantörer på andra sidan gränsen. För att inte tala om Bombardier som tillverkas i Kanada och redan börjat tala om att stoppa alla nyanställningar.

På onsdagen varnade även franska Dassaults vd Eric Trappier för att försäljningen av företagets affärsjet Falcon till USA är i fara. Det kanske biter på Trump, vars finansiärer och tillskyndare ofta flyger högt, fort och bekvämt i Falcons skinnfåtöljer.