“Finnairs ledning förbereder sig på att ryskt luftrum kan komma att vara stängt så länge som fem eller tio år”
Förändringarna innebär att Finnair justerar sina schemalagda rutter och minskar kostnaderna. I stället för Ostasien erbjuder man fler flygningar till Indien och Mellanöstern samt har fattat beslutet att leasa ut flygplan i andra hand till andra flygbolag. Bland annat wet-leasing – att hyra ut ett luftfartyg med besättning – av två Airbus A330 till australiska Qantas Airways som, precis som Finnair, är medlem i den globala alliansen Oneworld.
– Wet-leasingen till Qantas är ett exempel på hur vi vidhåller utsikten att ryskt luftrum någon gång under de kommande åren – om det så är fem år, eller tio år, eller fler – öppnar. Då har vi möjligheten att kalla tillbaka de flygplanen och börja flyga med dem till Asien igen, säger Finnairs vd Topi Manner under ett investerarevent på fredagen vilket Airline Weekly rapporterar från.
Det intressanta i Topi Manners uttalande är inte att man lägger om strategierna, det är att betrakta som en naturlig följd av läget. Snarare pekas tidsperspektivet ut: att Finnairs ledning förbereder sig på att ryskt luftrum kan komma att vara stängt så länge som fem eller tio år, kanske ännu längre. Under en tioårsperiod hinner avgörande skiften ske på marknaden, både vad gäller andelar och vilka som är att betrakta som de största aktörerna.
Samtidigt påpekar Airline Weekly att idén om att ryskt luftrum kan vara stängt i ett årtionde inte är en uppfattning på ytterkanten. Nära nog alla västerländska flygbolag är på ett eller annat sätt berörda av stängningen. Både United och American Airlines har på obestämd tid lagt ner rutter till Kina eftersom de, när de inte kan flygas över Ryssland, är ekonomiskt ohållbara. Att inte kunna flyga över Ryssland ”är nu en del av vår verksamhet” påpekade Airbaltics vd Martin Gauss redan i februari.
Men få av flygbolagen är påverkade i lika stor utsträckning som Finnair. Navet i Helsingfors är färre än två timmar från den ryska gränsen. Under åren som ledde upp till pandemin utvecklade Finnair en gedigen affärsmodell byggd på bra förbindelser mellan framför allt Europa och Asien. Inte minst till så-kallade sekundära städer så som Nagoya och Fukuoka i Japan, Guangzhou och Nanjing i Kina och Ho Chi Minh-staden i Vietnam. När det nu tar upp till fyra timmar längre att nå de här destinationerna blir det i längden ekonomiskt ohållbart. Flera av linjerna förblir nedlagda även sedan reserestriktioner lyfts. Frågan är om de någonsin kommer att trafikeras igen.
Finnairs ekonomichef Kristian Pullola vill förstås fokusera på de positiva aspekterna av den nya strategin. Man har utökat flygningarna till Mumbai och ingått nya samarbeten med andra Oneworld-medlemmar. Det innebär nya linjer till Doha i samarbete med Qatar Airways och till flera destinationer i USA med American och Alaska Airlines.
– Vi flyger mer, våra plan är mer fullbokade, våra avkastningar är högre och våra kostnader lägre, säger Kristian Pullola.
Källa: Airline Weekly