Annons:

Premium

Ryanair: Tiden med ultralåga priser är över

I tre decennierna har Ryanair byggt en modell kring ”lockpriser” som gjorde att en flygresa kunde kosta som en bussbiljett. Men när resenärer är tillbaka på sina flygplan efter pandemin, säger flygbolaget att dagarna med ultralåga priser kan vara över. Text: Janne Sundling

”Kunderna är villiga att betala mer för biljettpriserna när bokningarna stiger in i den avgörande sommarperioden”

När Ryanair rapporterade en snudd på rekordhög vinst, sa deras CFO Neil Sorahan att kunderna är villiga att betala mer för biljettpriserna när bokningarna stiger in i den avgörande sommarperioden.
– Den typiska 9,99-eurobiljetten kan nu vara bakom oss, sa Sorahan i en intervju med Bloomberg tv.
Biljettpriserna i hela branschen har stigit, dels på grund av stark efterfrågan på sommarresor, och dels på grund av en brist på flygplan. Ryanair-konkurrenten EasyJet har uppgraderat sin vinstprognos och sagt att folk prioriterar resor, och flygbolag från Deutsche Lufthansa AG till Air France-KLM har sett fritidskunder trängas in i affärsklass, vilket ger ett andrum eftersom företagsresor fortfarande släpar efter pandemin.

Biljettpriserna i hela branschen har stigit, dels på grund av stark efterfrågan på sommarresor, och dels på grund av en brist på flygplan.


Ryanair gjorde en vinst efter skatt på 1,43 miljarder euro men förväntar sig att bränsleräkningen kommer att vara 1 miljard euro högre under innevarande räkenskapsår.
CFO Neil Sorahan säger i intervjun att han är säker på att företaget kommer att nå sitt mål att transportera 185 miljoner passagerare i år, även efter att Ryanair i sitt uttalande varnade för att antalet kan vara något lägre på grund av förseningar hos Boeing, den enda leverantören av dess flygplan.
Flygbolaget fraktade 168,6 miljoner passagerare under räkenskapsåret som just avslutades, en ökning med 74 procent.
Ryanair sa att biljettpriserna för sommaren trendar högre än förra året, med priser 10 procent över nivåerna före Covid. Intäkterna för tjänster som prioriterad ombordstigning och mat ombord var ”mycket starka” och steg till 23 euro per passagerare från 19 euro före covid, enligt Sorahan.
Covid-erans stängning av vissa europeiska flygbolag och nedtrappning av andra har skapat öppningar för Ryanair. Sorahan nämnde tillväxten av inrikesflyg i Italien och Grekland som driver efterfrågan i sommar.
På längre sikt förväntar sig Sorahan att de kommer att växa i Tyskland, Marocko och Skandinavien.