Nettoförlusten uppgick till 20 miljoner euro, motsvarande 207,4 miljoner kronor, för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Det kan jämföras med ett nettoresultat på 106 miljoner euro under motsvarande period föregående räkenskapsår.
Passagerartrafiken ökade visserligen 8 procent till 33 miljoner med en oförändrad kabinfaktor på 96 procent men de genomsnittliga biljettpriserna minskade med 6 procent.
Övriga intäkter stärktes med 22 procent men motarbetades av högre kostnader för bland annat personal och flygbränsle.
”I frånvaron av ytterligare misslyckanden inom EU-flyget och på grund av senaste tidens fall i oljepriset förväntar vi oss att ett överskott inom kapaciteten för kortdistansflyg kommer fortsätta genom 2019, vilket vi tror kommer leda till svagare – inte starkare – prisförutsättningar för flygbiljetter”, skriver bolaget.
Flygbolaget, som är registrerat i Dublin, har också bäddat för det brittiska utträdet ur EU genom licenser som ska skydda inrikesrutterna i Storbritannien. Samtidigt planeras tillfälliga begränsningar på rösträtten för aktieägare som inte bor i EU för att säkerställa att bolaget förblir EU-ägt i händelse av en avtalslös brexit.
Ryanair skriver att risken för ett avtalslöst utträde förblir ”oroande hög” men att bolaget fortfarande hoppas på att politikerna ska agera med ”sunt förnuft”.
Bolaget meddelar också en omstrukturering i fyra dotterbolag. Vd:n Michael O’Leary har skrivit på ett nytt femårskontrakt men kommer att bli koncern-vd för medan en ny vd för flybolaget Ryanair kommer att tillsättas senare i år.
Vidare kommer styrelseordföranden David Bonderman att avgå nästa sommar och ersättas av Stan McCarthy som tillträdde som styrelseledamot 2017.
Ryaniar möblerar om i koncernen och inför en struktur inte helt olik IAG där en liten ledningsgrupp överser fyra flygbolag som får egna ledningar, skriver bolaget i rapporten. I Ryanairs fall: Ryanair DAC, Laudamotion, Ryanair Sun och Ryanair UK.
Koncernledningen kommer att fokusera på kapitalallokering, kostnadsbesparingar, flygplansinköp och mindre förvärv. Michael O’Leary kommer att bli ny koncern-vd och sitta kvar till åtminstone 2024.