”Varför är inte personen som är ansvarig för 737:orna också ansvarig för den jävla säkerheten?”
De hårda orden är uttalade i en intervju med resesajten Skift.
O’Leary har tidigare offentligt stöttat Boeings vd Dave Calhoun och ekonomichef Brian West, kallat dem ”ett bra team” som är ”på rätt väg”.
Den nya kritiken riktas mot Stan Deal, Boeing Commercial Airplanes President & CEO. På frågan om O’Leary har förtroende för Deal svarar han att spörsmålet som sådant är felställt. Enligt O’Leary måste Deal först demonstrera att han har förmågan att förändra saker och ting vid Boeings tillverkning i Seattle.
Deal är, i O’Learys mening, en ”väldigt bra försäljare”. Men:
– Vad Boeing behöver i Seattle är inte nödvändigtvis en försäljare. De behöver någon som kan sitta där på daglig basis och utföra det dagliga arbetet. [Som ställer frågor om] vad en försening beror på, vad ett problem beror på, och åtgärda leveranskedjan.
Parallellt kritiserar O’Leary även Boeings personalstrategi. De senaste veckorna har Katie Ringgold utsetts till Boeing 737 Max Vice President & General Manager och Elizabeth Lund till Boeing Commercial Airplanes Senior Vice President of Quality.
– De har utsett två väldigt skickliga kvinnor [på positionerna] men det stinker företagsskitsnack. Du ger någon ansvar för 737:or och någon ansvar för säkerhet. Varför är inte personen som är ansvarig för 737:orna också ansvarig för den jävla säkerheten? Boeing älskar att prata sånt här företagsskitsnack om att de har ett ledarskapsteam på 3 500 personer, men det är en kommitté som designar en jävla kamel.
Michael O’Leary är känd för sina ofta hårda utspel som lika ofta orsaka kontroverser. Skift kallar hans uttalanden i deras intervju för ”anmärkningsvärda” med tanke på att Ryanair Group, med nära nog 700 av Boeings plan i sin flotta, är tillverkarens största kund i Europa.