Senast inrikesflyget uppvisade en lika stor minskning, bortsett från pandemiperioden, var 2019 (-9 procent), 2009 (-11 procent) och 1991 (-17 procent). Trots ökningen inom utrikesflyget ligger antalet passagerare fortfarande 16 procent under nivåerna från 2019. För inrikesflyget är tappet ännu större, med en passagerarnivå som är 39 procent lägre än före pandemin. Det framgår av ett pressmeddelande från Trafikanalys.
Ökad beläggningsgrad i flyget
Kabinfaktorn, som mäter hur välfyllda flygplanen är, har fortsatt att öka. Under 2024 var beläggningsgraden högst inom utrikes chartertrafik (89 procent), följt av utrikes linjefart (77 procent) och lägst inom inrikesflyget (64 procent). Sammanvägt för alla flygtyper uppgick kabinfaktorn till 75,5 procent – den högsta uppmätta nivån hittills.
Mest populära destinationerna
De fem vanligaste utrikesdestinationerna från Sverige under 2024 var:
- Spanien: 1,7 miljoner passagerare
- Tyskland: 1,3 miljoner passagerare
- Storbritannien: 1,1 miljoner passagerare
- Danmark: 800 000 passagerare
- Polen: 700 000 passagerare
Uppgifterna är hämtade från Sveriges officiella statistik, Luftfart 2024. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet, och Transportstyrelsen har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.