Annons:

Reportage: Så är det att flyga med Qsuites Business Class

Qatar Airways utsågs med några års mellanrum till första bolaget att flyga passagerare med de två nya Airbus-modellerna A350-900 respektive den förlängda A350-1000. ”De känns tveklöst som marknadens bästa flygplan just nu, när man sammanväger faktorer som bränsleekonomi, utsläppsnivå och flygupplevelse”, skriver Travel News Peter Hanneberg och Björn Lundberg i ett reportage. De provflög planen och testade samtidigt bolagets prisbelönta Qsuites Business Class.

Några år av etablering och mognad på marknaden har hunnit passera för den hyllade flygplanstypen Airbus 350 XWB (Extra Wide Body). Travel News flyger i affärsklass med Qatar Airways A350-900 från Stockholm till Doha och vidare med deras A350-1000 från Doha till Kapstaden. I bolagets flotta finns idag 36 plan av -900-typ och tio plan av typ -1000. Även SAS har nu fått sin första A350, av åtta beställda, vilket Travel News rapporterade om runt jul. Lättast känner man igen A350 genom att titta den i ögonen. Den har en mystisk svart mask över fönstren till cockpit, som för tanken till Läderlappen eller Zorro. Eller kanske Casanova.

Det var Qatar Airways som fick förtroendet att pionjärflyga bägge A350-modellerna kommersiellt, först -900 den 15 januari 2015, och tre år senare modellen -1000 den 24 februari 2018. Det är alltså nära två år sedan A350-1000 började användas, varför vi är nyfikna hur kvalitén säten och service i Qatars omtalade affärsklass utvecklats, särskilt konceptet Qsuites. Både Economy och Business har fått bredare säten, mer benutrymme och lägre ljudnivå än något annat tvåmotorigt jetflygplan. A350 har också effektivare luftkonditionering och stämningsbelysning med LED-ljus som påstås minska tröttheten.

Visst är det speciellt att anlända till sin Qsuite första gången. Min kollega Björn och jag visas till två mittensäten. Värdinnan bär bort kavajen till garderoben, delar ut en skön pyjamas och demonstrerar sedan hur dörrspärren fungerar till vår avskilda kupé. När den är stängd kan flygvärdinnan ändå se över kanten ifall vi behöver något.

Champagnen tar litet tid på sig att bli serverad men består så småningom av två väl valda sorter, Pommery Brut Royal och Gosset Grand Rosé. På hemresan har den förstnämnda bytts mot Lallier Grande Reserve, champagnehusets flaggskepp, frisk, brödig, komplex. Efter take-off får vi genast mat- och vinmenyerna, men i Qatars business class får man själv välja när man vill äta, en flexibilitet som är guld värd.

Praktisk design

Sätena i Qsuites har konfigurerats på olika vis. Fönsterplatserna är singelkupéer medan mittensätena är två bredvid varandra. På vår rad står dessa ganska långt från varandra, med en höj– och sänkbar vägg emellan som kan göra sätena till helt privata sfärer. På varannan rad står sätena istället tätt intill varandra, och har ryggarna mot färdriktningen. De kan till natten fällas till en gemensam dubbelsäng. Vi såg flera par som hade bokat dessa, en exklusiv finess som förr möjligen fanns i första klass hos något enstaka bolag. Qatar är först att erbjuda det i affärsklass. Linnen och kuddar håller hög kvalitet.

Mittenutrymmet mellan två rader kan öppnas med ett bord emellan, vilket ger möjlighet för fyra resenärer att konferera eller umgås. Flyger man ensam rekommenderar vi fönsterkupén, som inger en känsla av större utrymme. Andra genomtänkta, praktiska finesser är det utdragbara mat- och arbetsbordet som man bara skjuter in under TV-monitorn med dator och allt, om man vill lämna sin plats.

Det andra bordet är en fast konsol toppad av en hylla med stor yta och två nivåer. Det undre bildar ett fack där jag stuvar undan min laptop, dokument, lektyr och menyer. Konsolens hörn är mjukt rundat och ger plats för fjärrkontrollen, hela garnityret av funktionsknappar för sätet, uttag för USB, hörlurar med mera, allt i lagom höjd framför en. Mellan sätet och konsolbordet finns ett extra avlastningsutrymme med lock, och vid golvet en glipa där skorna får plats. TV-monitorn på 21,5 tum är den största i flygvärlden och utbudet av underhållning känns välfyllt med en rad nya filmer. På monitorn längst framme på väggen kan vi följa landningen i Doha genom ett kameraöga som monterats i stjärtfenan.

Lagrade viner

Efter halvannan timme i luften inställer sig hungern. Förrätterna på potatis- och purjolöksoppa och dillmarinerad torskfilé på en bädd av inlagda grönsaker får sällskap av en Errazuriz Max Reserva Sauvignon Blanc med gräsig krusbärsarom, spetsad med ört- och citrussmak med fin syra. Till huvudrätten på lammfilé med morötter, grönkål och sötpotatispuré prövar vi flera röda kvalitetsviner från Frankrike. Château Corbin Michotte 2012, en sju år lagrad Grand Cru från Saint-Emilion. Mot den ställer vi ett Cahors-vin, Château de Chambert 2007.

De är i unga år kraftfulla med Malbec som dominerande druva. I det här fallet samsas 85 procent Malbec med 15 procent Merlot. Vi blir förtjusta över att man serverar ett lagrat vin som hunnit hitta sin balans och mognad under hela tolv år och därför rullar mjuk och len mot gommen! Det ser man sällan på flygplan. Dessutom har man valt ett vin där producenten inte tillsatt några sulfiter. På hemvägen har det bytts mot en Abras Malbec 2017 från Salta i norra Argentina, med betydligt yngre tanniner som bildar en distinkt struktur.

Mjuk som sammet är också Taylor’s Tawny Port som lagrats tjugo år i trätunnor. Taylor’s buteljerar inte portvinet förrän det är dags att dricka det. Mycket angenämt till ostbrickan och till desserten, en tarte tatin gjord på äpplen. Vinmenyn innehåller dessutom ett ungt dessertvin, Vidal Icewein 2017, från Ontario i Kanada. Kaffet som avrundning på festen är nybryggt och gott och serveras alltid med en liten gyllene ask Godiva med två bitar finaste choklad.

Mindre oljud och utsläpp

Att konversera eller sova på A350 upplever vi angenämt tack vare plantypens bättre ljudisolering och tystare motorer. Ljudnivån påstås vara hela fyrtio procent lägre än i tidigare modeller, vilka är dock oklart. Det påminner om den tysta gången hos A380 i Business längst fram på övre våningen, där avståndet till jetmotorerna är som längst. A350 har ocksått ner bränsleåtgången och därmed utsläppen med trettio procent, vilket tilltalar oss särskilt mycket.

Qsuites Business Class finns alltid i A350-1000 och i en del av modellerna -900 och Boeing 777. Oavsett plantyp erbjuder Qsuites alltid Super WiFi, bolagets snabbaste uppkoppling. Den är gratis första timmen, och kostar sedan överkomliga tio dollar för resten av flygresan. För arbete och långa nattflygningar håller bolagets Qsuites en egen klass, som numera torde göra det tveksamt för företag att lägga ytterligare tiotusentals kronor första klass.

Det är rätt skönt att kunna dra igen dörren efter sig när man ska sova eller koncentrera sig på arbete. Nästan som hemma.

Peter Hanneberg

Björn Lundberg

/Resejournalister/

3 kommentarer

  1. Thomas: Det enda lite som kan förbättras är hur snabbt champagne kan serveras? Är det ett betalt samarbete med Qatar eller har mina prenumerationspengar gått till detta reportage?
  2. ESSA: Med all tydlighet har resejournalisterna fått texten för artikeln serverad till efterrätt.
  3. Sigge: Kul med ett så utvecklande, utbildande och med glimten i ögat skrivet reportage.