Totalt reste 29,3 miljoner passagerare med Norwegian 2016 vilket är 3,6 miljoner fler än året innan. Kabinfaktorn var 88 procent, att jämföra med 86 procent för 2015.
Under året togs dessutom 21 fabriksnya plan i bruk och 34 nya linjer lanserades, främst på marknader i USA, Spanien och Storbritannien.
– Trafiksiffrorna visar att vår globala strategi fungerar och att vår konkurrenskraft stärks. Det är glädjande att allt fler väljer att flyga med oss, till exempel har flygningarna mellan Paris och flera destinationer i USA i stort sett varit helt fulla. Kort- och långdistanslinjerna kompletterar varandra på ett bra sätt. Cirka 30 procent av våra resenärer på långlinjerna använder även europanätverket under samma resa, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i ett pressmeddelande.
Enbart i december valde 2 145 043 passagerare att resa med Norwegian, vilket är 20 procent fler än samma månad 2015. Under årets sista månad hade bolaget en kapacitetstillväxt (ASK) på 29 procent och en trafiktillväxt (RPK) på 31 procent. Kabinfaktorn var på 84,6 procent, upp 1,3 procentenheter.
– I december var reslusten stor i både Skandinavien, Europa och USA. Även våra karibiska linjer har tagits emot väl, särskilt bland amerikanska resenärer som flyger från Boston, New York och Baltimore/Washington till de franskkaribiska öarna Martinique och Guadeloupe, säger Kjos.
Yielden, eller intäkterna per passagerarkilometer, minskade i december med 12 procent och den så kallade Rask-nivån, som mäter intäkt per tillgänglig flygstol, sjönk med 11 procent.