Qatar Airways har sedan i mars i år återbetalat över 1,2 miljarder dollar, motsvarande cirka 10 miljarder kronor, för oanvända flygbiljetter, enligt ett pressmeddelande på tisdagen. Detta trots att bolaget erbjuder sina kunder tre alternativ till att få pengarna tillbaka: biljetterna kan användas under en period av upp till två år, eller bytas mot en resecheck värd 110 procent av ursprungspriset, eller bytas mot flygmil.
36 procent av Qatar Airways passagerare har valt något att de alternativen i stället för återbetalning.
”Vad de vill ha och förtjänar är flexibilitet och tillförlitlighet och vi hoppas att de känner att de kan lita fullt ut på Qatar Airways. Det belopp som vi har återbetalat har, utan tvekan, påverkat vårt slutresultat, men det är vår plikt att agera korrekt mot våra kunder och handelspartners och som flygbolag är vi tillräckligt starka för att mildra effekterna av detta”, säger Qatar Airways koncernchef Akbar Al Baker i pressmeddelandet.
Konkurrenten Emirates har också återbetalt stora summor till sina kunder: biljetter för 517 miljoner dollar har återbetalts.
2 kommentarer