Annons:

Qatar och Emirates återbetalar biljetter för miljarder

Under pandemin covid-19 och minskade möjligheter att resa med flyg har krav på återbetalning av flygbiljetter ökat runtom i världen. Flera flygbolag har varit långsamma med återbetalningarna men hos de stora bolagen i arabvärlden har det gått bättre, rapporterar Bloomberg News.

Qatar Airways har sedan i mars i år återbetalat över 1,2 miljarder dollar, motsvarande cirka 10 miljarder kronor, för oanvända flygbiljetter, enligt ett pressmeddelande på tisdagen. Detta trots att bolaget erbjuder sina kunder tre alternativ till att få pengarna tillbaka: biljetterna kan användas under en period av upp till två år, eller bytas mot en resecheck värd 110 procent av ursprungspriset, eller bytas mot flygmil.

36 procent av Qatar Airways passagerare har valt något att de alternativen i stället för återbetalning.

”Vad de vill ha och förtjänar är flexibilitet och tillförlitlighet och vi hoppas att de känner att de kan lita fullt ut på Qatar Airways. Det belopp som vi har återbetalat har, utan tvekan, påverkat vårt slutresultat, men det är vår plikt att agera korrekt mot våra kunder och handelspartners och som flygbolag är vi tillräckligt starka för att mildra effekterna av detta”, säger Qatar Airways koncernchef Akbar Al Baker i pressmeddelandet.

Konkurrenten Emirates har också återbetalt stora summor till sina kunder: biljetter för 517 miljoner dollar har återbetalts.

2 kommentarer

  1. Lars J: Bästa flygbolagspartnerna i dessa kristider!
  2. Thomas Larsson: Så agerar professionella flygbolag, betalar tillbaka direkt utan tjafs. SAS kommer att få det emot sig att de drar på återbetalningarna och ljuger om att det ska ta sån lång administrativ tid. SAS har alltid varit ett bra bolag i alla avseenden, alltid gjort rätt för sig, men det här agerandet kommer tyvärr solka ner bolaget för lång tid framöver, och när kunder står inför alternativ väljs SAS bort. Det är en svår tid för flygbranschen, men tyvärr kan det inte gå ut över kunder som fått sina flyg inställda.