”De beskriver Köpenhamns flygplats som Europas mest stadsnära storflygplats”
Köpenhamns flygplats ska vara det självklara navet för flyget i Nordeuropa, menar både flygplatsen och de nordiska flygbolagen. Men dubblad kapacitet och fler motorvägar till flygplatsen kommer att öka bullret och påverka närmiljön i Amager, menar de som protesterar.
De beskriver Köpenhamns flygplats som Europas mest stadsnära storflygplats. Och att omkringboende skulle påverkas av ökad trafik, inte minst en ökning i transportflyget som sker med flyg som ger mer buller.
Flygplatsen tillbakavisar kritiken och menar att nya och större flygplan ger mindre buller och förbrukar mindre flygbränsle. Och att flygplatsen inte ska utvecklas utanför det område man har i dag.
Men i flygplatsen egen ”masterplan” för utbyggnaden låter det annorlunda:
”Amager tål inte mer” är deras slutsats
En undersökning av luften norr om flygplatsen har också visat på förekomsten av fler ultrafina partiklar från flyget i luften i bostadsområden norr om Kastrup.
”Københavns Lufthavne A/S (CPH) rekommenderar, med stöd från SAS, Norwegian och DAT, att en framtida utbyggnad av flygplatsen sker i det norra området, inom flygplatsens befintliga områden och i direkt anslutning till nuvarande terminaler, tåg, bussar och metro.… Den nuvarande rättsliga grunden, som beskriver hur flygplatsens område kan disponeras, begränsar möjligheterna till en ändamålsenlig utbyggnad av uppställningsplatser för flygplan. Inom ett kortare antal år kommer det inte att finnas mer tillgänglig mark i flygplatsens norra område för utbyggnad, varefter det blir svårt för flygplatsen att möta framtida kapacitetsbehov”, skriver de.
”Alla projekten på Amager belastar miljön och ökar bullret och luftföroreningarna i områden som redan är hårt belastade”, skriver tre aktionsgrupper i ett upprop. I det berörda området beräknar de det finns 200 000 invånare. ”Amager tål inte mer” är deras slutsats.
Och de lär låta höra talas om sig när myndigheterna ska ta ställning till flygplatsens masterplan där de skriver:
”Därför ansöker CPH om att säkra ramarna för en ändamålsenlig och långsiktig plan för utvecklingen av Köpenhamns flygplats, så att flygplatsen kan upprätthålla en effektiv verksamhet för flygbolagen och handlingsbolagen och även fortsättningsvis ha möjlighet att möta behoven hos flygbolag allt eftersom fler destinationer läggs till”.