”Flygbolaget säger att det håller priserna så låga som 169 dollar enkel resa genom att erbjuda en strömlinjeformad tjänst”
Från juni ska de flyga från Hamilton airport, 3-4 mil söder om Toronto, till 26 europeiska destinationer, bland dem Köpenhamn, Stockholm och Göteborg. Alla rutter får mellanlandning på Reykjaviks Keflavik International Airport.
Samtidigt har Icelandair varvat upp sin satsning på Nordamerikatrafiken. Play har också en föregångare Wow Air, ett isländskt lågprisbolag som erbjöd flyg från nordamerikanska städer, till Europa via Reykjavik men gick i konkurs 2019.
Flera i Plays ledningsgrupp är tidigare Wow Air-chefer.
År 2022 serverade Play 25 destinationer, inklusive fyra i USA. Flygbolaget säger att det håller priserna så låga som 169 dollar enkel resa genom att erbjuda en strömlinjeformad tjänst utan krusiduller utan dyra funktioner som tidningar, WiFi och underhållning.
Playpassagerare betalar extra för valfria tillägg som måltider ombord, handbagage och incheckat bagage, säten med extra benutrymme och avbokningsskydd.
Även om rabattmodellen har använts framgångsrikt i Europa och USA av flygbolag som Ryanair, Easyjet och Frontier, är den fortfarande relativt ny i Kanada.
Men även Edmonton-baserade Flair Airlines har expanderat aggressivt under de senaste 18 månaderna i ett försök att fånga den kanadensiska marknaden för budgetflyg.
Calgary-baserade Lynx, som lanserades förra året, betraktar sig också som ett ultralågprisbolag, medan WestJet har drivit sitt eget dotterbolag för lågprisflyg, Swoop, sedan 2018.