“Piloterna har 14 dagars varselplikt. Om de varslar i dag kan de ställa SAS-planen på marken på långfredag. Det betyder att alla som bokat påsksemestern med SAS inte kan komma hem, vilket är värre än en inställd semester på grund av strejk.”
Avtalet för 900 piloter i SAS löpte ut vid midnatt. Förhandlingarna om ett nytt avtal avbröts för tre dagar sedan. Enligt SAS Pilot Group (SPG) som samordnar förhandlingarna för piloterna i Sverige, Danmark och Norge skulle de få ta 800 miljoner kronor av den miljard SAS vill spara på personal. Det skulle leda till lönesänkningar, ökad arbetstid och allmänt sämre villkor.
Det naturliga sättet att öka trycket i förhandlingar är att varsla om strejk när en överenskommelse misslyckats. Dansk pilotförenings ordförande Henrik Thyregod förutsåg sammanbrottet redan för några veckor sedan och varnade för att en strejk kan komma under påsken.
– Vad som händer då? Det ser jag helst att du låter bli att fråga om, sade han till Berlingske Tidene.
Piloterna har 14 dagars varselplikt. Om de varslar i dag kan de ställa SAS-planen på marken på långfredag. Det betyder att alla som bokat påsksemestern med SAS inte kan komma hem, vilket är värre än en inställd semester på grund av strejk.
Travel News har enträget sökt Svensk Pilotförenings ordförande i SAS-sektionen, Martin Lindgren, i flera dagar, men utan framgång.
Leif Holmkvist