Annons:

Annie Lööf: Flygskatten ska vara kvar

Ett av förslagen i uppgörelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är att flygskatten ska vara kvar. Det meddelar C:s partiedaren Annie Lööf på en pressträff. På sikt ska skatten på passagerare ersättas med en skatt på flygbränsle. - Med en flygskatt blir det ännu dyrare att bibehålla linjer, skriver Norwegians Charlotte Holmbergh Jacobsson i ett mejl till Travel News.

Det finns idag ett riksdagsbeslut att avskaffa skatten till den första juli i år, men detta kommer inte att ske. Flygskatten är en stor seger för Miljöpartiet.

Norwegians Charlotte Holmbergh Jacobsson är kritisk till beslutet:

”Vi har varit emot den från allra första början. Vi hävdar att den inte bidrar till att minska utsläppen. I stället flyttar den bara utsläppen någon annanstans, om man måste flyga via andra flygplatser.

Vi tycker att miljön är jätteviktig men det här är helt fel väg att gå. Det är utsläppen som ska minska inte resandet.

Flygbranschen är extremt hårt konkurrensutsatt. Med en flygskatt blir det ännu dyrare att bibehålla linjer.

Att införa incitament till flygbolag att minska utsläppen är något vi har förespråkat länge. Så som det är idag kostar det lika mycket att släppa ut mycket som att släppa ut lite. Det tycker vi är fel. Norwegian har en av världens yngsta flygplansflottor och släpper därmed ut betydligt mindre än många flygbolag med gamla flygplansflottor.

Biobränsle är jätteviktigt men det kommer att ta tid innan det produceras i tillräckligt stor produktion. I väntan på nya alternativa bränslen är det absolut viktigaste man kan göra att satsa på en ny och modern och bränsleeffektiv flyg.”

3 kommentarer

  1. Per Skåning: Cirkus Sverige! (med Annie som Pajasen)
  2. Tomas: Per - hur ser ditt recept ut för att minska klimatgaserna från flyget? Nu utgör de 10% av svenskarnas utsläpp, lika mycket som all biltrafik.
  3. Anonym: För mig är det enkelt, flyger från Copenhagen Airport. Danskarna är inte lika fåfängda och inte jag heller.