”Den italienska regeringen anser helt klart att Lufthansa Group är det bästa valet som kommer att säkerställa en god framtid för sitt nationella flygbolag”
Bakom Lufthansas intresse för ITA sägs finnas ambitionen att göra Rom till ett strategiskt sydeuropeiskt nav för flyg till Afrika och Latinamerika för gruppen som nu har Zürich som sin sydligaste bas.
Flygplatserna i både Milano och Rom har en överkapacitet som ger Lufthansa-koncernen möjligheter att växa. En sak som vd Carsten Spohr är tydlig med är att koncernen inte har för avsikt att göra ITA till en dominerande kraft på den italienska inrikesmarknaden, som nu domineras av lågprisflygbolag.
– Den italienska regeringen anser helt klart att Lufthansa Group är det bästa valet som kommer att säkerställa en god framtid för sitt nationella flygbolag. Våra samtal här är på rätt väg, säger han.
Men en deadline för en affär flyttades nyligen fram till den 12 maj.
Statsägda ITA Airways gjorde en massiv nettoförlust 2022, på nästan en halv miljard US-dollar.
Innan ITA skapades 2021 sökte Italiens regering förgäves i decennier hitta en lösning på problemen som plågade föregångaren Alitalia. År efter år förlorade det statligt ägda flygbolaget stora summor pengar, belastat av höga kostnader, arbetskonflikter, politisk inblandning och lågpriskonkurrens.
Under den globala finanskrisen 2008 privatiserades Alitalia, och en fjärdedel av flygbolaget hamnade i händerna på Air France-KLM. Inför konkursen några år senare gick Etihad Airways in med en stor investering. Alitalia var på väg mot konkurs för andra gången 2017. Under covidkrisen 2020 var Alitalia tillbaka under full statlig kontroll. Flygbolaget ombildades därefter i en ny enhet: ITA Airways.
Enligt Reuters kostade Alitalia under de 11 åren fram till 2020 den italienska regeringen nästan 11 miljarder dollar.
Med ITA var planen från början att privatisera den så snart som möjligt. Trots arvet från Alitalia uttryckte flera parter intresse, lockade av utsikten att fånga Italiens lukrativa långdistanstrafik till marknader som Nordamerika. Trots alla problem var ett område av företaget som vanligtvis presterade bra dess nätverk av rutter till USA, under många år ett joint venture med Air France-KLM och Delta Air Lines. De fanns bland dem som var intresserade av att förvärva en andel i det nya ITA.
Men Lufthansa lämnade ett formellt bud. I januari sa flygbolaget att det initialt skulle köpa en minoritetsandel i ITA, med optioner att köpa de återstående aktierna senare. Men förhandlingar pågår alltså fortfarande.
Lufthansa har sagt att Italien är dess näst viktigaste marknad efter USA, exklusive dess hemmamarknader Tyskland, Schweiz och Österrike.