När regeringen nu valt att skicka förslaget om en flygskatt till Lagrådet vaknar kritiken från Norwegian och SAS åter till liv.
– Jag beklagar att man tar förslaget vidare. Det har ingen miljöeffekt och innebär stora utmaningar för flygbolagen som redan är en industri med tunna marginaler, säger SAS vd Rickard Gustafsson till TT.
Enligt Gustafsson skulle flygskatten beräknas ge ungefär samma ekonomiska effekt som när motsvarande skatt infördes i Norge, det vill säga en extra kostnad för bolaget i storleksordningen en halv miljard kronor. Norwegian gör samma beräkning.
”För Norwegian kostar en flygskatt närmare en halv miljard kronor per år baserat på den trafik vi har i dag. Det är en kostnad vi inte kan bära”, skriver bolaget i en kommentar till TT.
– Vi måste hela tiden titta på vilka destinationer och frekvenser vi kan ha för att maximera vår lönsamhet. Det här kommer inte att öka den svenska tillgängligheten. Vi får följa det här noggrant och göra anpassningar därefter, säger Rickard Gustafsson till TT.
Enligt Gustafson kan det med en svensk flygskatt bli intressant för SAS att flytta långdistanslinjer som i dag utgår från Stockholm till Köpenhamn i stället. Även flygbolagets planer på nya flyglinjer från Sverige kan påverkas.
3 kommentarer