Annons:

Norwegians vd Björn Kjos vill att varumärket överlever uppköp

Norwegians vd Björn Kjos ser, trots analytikernas varningar, positivt på bolagets framtid och tycker det är för tidigt att sälja. "Vi har investerat vansinnigt mycket", säger han i en intervju med norska NRK, skriver Di.

Det är åtminstone två stora flygbolag, tyska Lufthansa och brittiska IAG, som har ögonen på det norska lågprisbolaget Norwegian

Nu kommenterar bolagets grundare och vd Björn Kjos spekulationerna i en intervju med norska NRK.

”Jag är ju inne på övertid” säger den 71-årige vd:n om sin framtid.

Trots att han varit med och styrt bolaget sedan starten 1993 tycker han det är för tidigt att sälja, säger han.

”Vi är precis klara med uppbyggnaden. Vi har investerat vansinnigt mycket, rekryterat fantastiskt mycket besättningen och piloter. Nu har vi tagit alla kostnader och vi är klara till hösten” säger Björn Kjos till NRK.

Det är dock inte upp till Björn Kjos om det blir en affär eller inte. Han äger bara 24,6 procent av aktierna i Norwegian genom investmentbolaget HBK Holding.

”Vi måste hålla rollerna särskilda. Jag leder bolaget – men i den här situationen är det styrelsen som ska ta beslutet och ge råd till de andra aktieägarna”, säger han.

Men en sak som är viktig för Björn Kjos är att varumärket lever vidare, även om det blir Lufthansa eller IAG som tar över Norwegian.

”Det ska mycket till för att det görs en affär där varumärket försvinner”, säger han till NRK.

Norwegian har fått kritik från flera analytiker, som menar att bolaget inte kommer klara sig utan ett tillskott av kapital och att Björn Kjos spelar med höga insatser när han bygger upp bolaget. Men den bilden delas inte av flyg-vd:n.

”Vi hade inte gjort det här om vi inte var helt säkra på hur det skulle finansieras”, säger han om bolagets satsningar.

Kommentarer är stängda.