Totalt reste 3 388 898 passagerare med Norwegian i oktober, 240 387 (8 procent) fler än samma månad förra året. Den totala trafiktillväxten (RPK) ökade med 25 procent och kapacitetstillväxten (ASK) med 29 procent. Kabinfaktorn för oktober låg på 85 procent.
– Tillväxten är störst på bolagets långdistanslinjer men vi har en stabilt god efterfrågan. I enlighet med strategin kommer tillväxten plana ut framöver. Nu går vi in i en period med lägre efterfrågan, hård konkurrens och höga oljepriser vilket gör det ännu viktigare att fortsätta minska bolagets kostnader, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.
Yieldutvecklingen är generellt positiv men påverkas av ökad genomsnittslängd per flygning. Eftersom intäkten per passagerarkilometer är lägre på längre flygningar, faller bolagets yield i takt med att långdistanslinjerna utgör en ökande andel av den totala trafiken.
Norwegian genomförde 99,4 procent av de planlagda flygningarna i oktober. Punktligheten var på 79,7 procent, upp 1,4 procentenheter från samma period förra året.
Norwegian fortsätter att förnya flygplansflottan under 2018. I oktober levererades två fabriksnya Boeing 737 MAX 8. Totalt i år får Norwegian leverans av 11 Boeing 787-9 Dreamlinerplan, 12 Boeing 737 MAX 8 och två Boeing 737-800. Med en genomsnittsålder på 3,7 år är Norwegians flotta bland de mest moderna och miljöanpassade i världen. Det absolut viktigaste ett flygbolag kan göra för att bidra till att minska utsläppen är att investera i ny teknik och nya flygplan.