Annons:

Premium

Norwegians köp av Wideröe hänger i luften

Norska konkurrensverket ifrågasätter Norwegians köp av Wideröe och begär tid för fördjupad utredning. Av: Leif Holmkvist.

Wideröe är Norges näst största aktör på flygmarknaden med 3 400 anställda, 48 flygplan och 400 dagliga starter till ett 50-tal destinationer. Bolaget är störst på norskt inrikesflyg i konkurrens med SAS och Norwegian, som flyger längre linjer med sina Boeing 737:or.

Den 6 juli meddelade Norwegian sin plan på att köpa Wideröe för 1,2 miljarder kronor. Ett av Norwegians argument är att Wideröe inte har ekonomi till att upprätthålla ett så finmaskigt linjenät som den norska geografin kräver.

Men Wideröe är också den största leverantören av marktjänster på norska flygplatser. Konkurrensverket befarar att konkurrensen kan ta skada om Norwegian blir för dominerande och begär därför ytterligare två månader till den 17 november för att analysera följderna av affären.

Norwegians avsikt är att behålla Wideröe som separat varumärke och dotterbolag. Wideröe har satsat stort på Bergen som hub och konkurrerar därifrån med Norwegian på ett halvdussin inrikes rutter samt London, Alicante och Mallorca.

En samordning av de båda norska bolagen skulle sannolikt pressa SAS norska verksamhet ytterligare.