Annons:

Premium

Norwegian satsar på elektrobränsle

Norwegian går in som delägare i Norsk e-Fuel som bygger världens första fabrik för fossilfritt jetbränsle i Mosjön. ”Vi kan bidra till att utveckla en ny norsk industri”, säger vd Geir Karlsen. Av: Leif Holmkvist.

Målet för Norwegian är att minska sina utsläpp med 45 procent till 2030. En del av det ska ske med hjälp av elektrobränsle. I ett första skede ska Norwegian få 7 000 ton om året. Det räcker till att flyga 430 000 passagerare mellan Oslo och Bodö. I fjol flög 550 000 passagerare den sträckan.

E-fuel tillverkas av infångad koldioxid och väte som splittas fram ur vatten med hjälp av fossilfri el. När bränslet används frigörs ungefär lika mycket koldioxid som fångats in till processen, varför metoden anses klimatneutral.

Inom några år räknar Norsk e-Fuel med att tillverka 29 000 ton elektrobränsle. Det är en rännil av allt bränsle som Norwegian bränner på ett år, men Geir Karlsen tror på tekniken:

Georges Rassel, Chairman of the Board in Norsk e-Fuel, Geir Karlsen, CEO of Norwegian, Karl Hauptmeier, CEO of Norsk e-Fuel, Damien Crochu, Director Corporate Finance in Cargolux, Lars Bjørn Larsen, CCO of Norsk e-Fuel. Photo: Norsk e-Fuel.

– E-fuel kommer att få en viktig roll för att skapa en fossilfri framtid för flyget i Norge och hela Europa, säger han i företagets pressmeddelande.

Norwegian har satsat 12 miljoner kronor i Norsk e-Fuel och ska skjuta till ytterligare 50 miljoner kronor. Enligt EU:s beslut i höstas ska flyget öka sin inblandning av fossilfritt till sex procent år 2030.