Nettoresultatet var 300 miljoner NOK, en kraftig förbättring jämfört med föregående år då underskottet var på 691 MNOK. Under andra kvartalet minskade bolagets kostnader med nio procent,19 procent exklusive bränslekostnader. Engångseffekter har bidragit till kostnadsminskningar även under andra kvartalet. Kostnaderna har minskat trots att bolaget har haft den högsta tillväxten någonsin under ett kvartal med 48 procent (ASK) och trots att oljepriset har varit betydligt högre jämfört med samma period föregående år. Trafiktillväxten under andra kvartalet var på 46 procent, enligt pressmeddelande.
Stabil kabinfaktor
Totalt flög tio miljoner passagerare med Norwegian under andra kvartalet – en ökning med 16 procent. Kabinfaktorn för andra kvartalet var på höga 86,8 procent, ned 0,9 procentenheter jämfört med andra kvartalet förra året.
Norwegian har haft en kraftig expansion de senaste åren med nya linjer och destinationer samt etablering av nya baser och ökad frekvens på ett flertal linjer. Räknat på totala intäkter är USA nu Norwegians starkaste marknad efter Norge.
–Det är glädjande att kunna presentera ett bra resultat med minskade kostnader trots en stark tillväxt under det här kvartalet. Tillväxten kommer att avta framöver och vi kommer nu att kunna skörda det vi har sått till förmån för våra kunder, anställda och aktieägare, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.
Travel News kommer förhoppningsvis att få en längre intervju med Kjos under dagen.
–Jag är också väldigt glad och tacksam för att vi under de senaste sex månaderna har tagit emot tio utmärkelser. I juni utsågs Norwegian till Norges mest innovativa företag och i juli fick vi «World Travel Award» för bästa flygbolag i Europa. Vi har även fått utmärkelsen «Ambassador’s Award» av USA:s ambassadör i Norge som visar att det vi har åstadkommit hittills i USA uppskattas och erkänns av amerikanska myndigheter, fortsätter Kjos.
Under andra kvartalet har Norwegian fasat in tre fabriksnya Boeing 787-9 Dreamlinerplan och två Boeing 737 MAX-plan i flottan. Totalt i år får Norwegian leverans av 11 Boeing 787-9 Dreamliner, 12 Boeing 737 MAX 8 och har redan fått bolagets två sista Boeing 737-800. Med en genomsnittsålder på 3,7 år är Norwegians flotta bland de mest moderna och miljöanpassade i världen.