Trots flygskatt vill Norwegian bidra till tillgängligheten i Sverige – även om det inte blir i den omfattning som bolaget hade planerat och önskat. Med start 29 oktober kommer den nya långlinjen trafikeras två gånger i veckan. Orlando är en av världens mest populära turistdestinationer och lockar med stort utbud av underhållningsparker, golfklubbar och shopping.
– Vi är glada över att kunna lansera direktflyg mellan Stockholm och Orlando samtidigt som vi fortsätter att se utmaningar i Sverige och därför pausar två andra långlinjer. Vi kommer att fortsätta utveckla linjenätet i Sverige men inte alls i den omfattning som vi hade planerat. Vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord våra nya och bränsleeffektiva flygplan, säger Thomas Ramdahl, kommersiell direktör på Norwegian i ett pressmeddelande.
Bolaget hade förra året drygt 30 miljoner resenärer. I år är prognosen högre, men Charlotte Holmbergh Jacobsson vill ge en siffra. Det levereras 25 nya flygplan som gör att kapaciteten ökar. Det kommer att bli fler långlinjer under året, men även fler Europalinjer.
Förra vecka gick bolaget ut i polemik mot Dagens Industris ledarsida, men det blev ingen reaktion från den stora affärstidningen.