Annons:

Premium "Sverige är en av våra absolut viktigaste marknader och vi ser fram emot att fortsätta utveckla linjenätet för att bidra till ökad tillgänglighet samtidigt som vi har högt uppsatta mål för att minska utsläppen", säger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.

Norwegian expanderar i Sverige: ”Bra flygförbindelser avgör ett lands konkurrenskraft”

Norwegian fortsätter att fokusera på Sverige med nya linjer och fler avgångar på befintliga destinationer. Bara de senaste två åren har Norwegians kapacitet i Sverige ökat med hela 30 procent till sol- och baddestinationer och med 15 procent till storstäder. 

De senaste två åren har Norwegian lanserat många nya linjer och ökat antalet avgångar till befintliga linjer med en ökad efterfrågan. Nu i vår startar nya direktlinjer till Bucharest, Porto, Lyon och Bilbao från Stockholm Arlanda.  

–Bra flygförbindelser är avgörande för ett lands konkurrenskraft, men Sverige ligger fortfarande efter både Norge och Danmark vad gäller tillgänglighet med flyg. Sverige är en av våra absolut viktigaste marknader och vi ser fram emot att fortsätta utveckla linjenätet för att bidra till ökad tillgänglighet samtidigt som vi har högt uppsatta mål för att minska utsläppen, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.

Norwegian har Norden som huvudmarknad och idag är Sverige bolagets tredje största marknad efter Norge och Danmark. Bolaget flyger internationellt från Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, Stockholm Skavsta och Växjö. Under sommarhalvåret erbjuder Norwegian ett omfattande linjenät på 350 linjer till närmare 130 destinationer.  

Från Stockholm Arlanda trafikerar Norwegian 56 destinationer och från Göteborg Landvetter åtta destinationer. Från både Stockholm Skavsta Airport och Växjö Småland Airport flyger Norwegian till tre spanska destinationer; Alicante, Malaga och Palma. Inrikes flyger Norwegian mellan Stockholm och Umeå, Luleå, Kiruna och Skellefteå samt sommartid även till Visby. 

Norwegians mål är att minska utsläppen med 45 procent till 2030 och för att nå dit fokuserar bolaget på förnyad flygplansflotta med moderna och bränsleeffektiva flygplan, effektivare flygningar och ökad inblandning av biobränslen.