Biojetbränsle är i dag omkring tre gånger dyrare än konventionellt bränsle. Därför är efterfrågan låg och det har lett till att produktionen också är mycket begränsad. Men färdriktningen mot hållbart flygbränsle blir allt tydligare och branschens aktörer har visat fram sin goda vilja inför klimatmötet i Glasgow.
Rolls-Royce försäkrar nu att alla deras motorer är kompatibla med 100 procent biobränsle från år 2023. Boeing har framgångsrikt testflugit en Dreamliner med 15 procents inblandning av biodiesel, vilket är både billigare och mer tillgängligt på marknaden. Och BRA har ihop med den svenska flygbranschen tagit fram en färdplan för fossilfritt flyg 2030 åt regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
Utvecklingen av elflyg för kortare sträckor bedrivs på hundratals ställen i världen och rapporterna om lyckade provflygningar med mindre flygplan duggar tätt.
Flyget får ofta spela skurkrollen i klimatdramat, trots att bara 2 – 4 procent av uppvärmningen anses komma från sektorn, beroende på om höghöjdseffekten inräknas. Men nu går branschen till motattack på flera fronter genom att visa att man tar klimatfrågan på största allvar.
Leif Holmkvist