Annons:

NASA ska försöka dämpa ljudbangen

På tisdag är det 20 år sedan Concorde gjorde sin sista flygning. Förbudet att flyga i överljudsfart över land knäckte projektet. Men tanken att susa fram i Mach 2 är inte död. Av: Leif Holmkvist.

”Problemet för överljudsplanen är ljudbangen som spräcker rutor, kan skada byggnader och skrämmer både folk och fä”

Den 24 oktober 2003 landade tre Concorde efter varann på Heathrow. Det var de sista kommersiella flygningarna och ett mullrande eko från framstegsoptimismens 1960-tal.

I lördags var det för övrigt 76 år sedan legendaren Chuck Yeager blev först att spränga ljudvallen, trots att han hade ont i både huvudet och armen efter att ha ramlat av sin häst på fyllan på väg hem från baren natten innan. Mot alla odds levde han 97 år och dog 2020.

Tanken att flyga passagerare i överljudsfart tog fart när stridsflygplanen på 1950-talet, till exempel svenska Lansen, med viss möda och ruskig dykvinkel kunde spränga ljudvallen.

Fransmän och britter kom för en gångs skull överens och började rita på Concorde som jungfruflög 1969. Då hade ryssarna snott ritningarna och blev året innan först i luften med sin Tu-144.

20 Concorde byggdes och flögs av Air France och British Airways. Med en redig jetström i baken kunde den flyga New York-London strax under tre timmar. Den som ville hosta upp 100 lax för en returbiljett kunde spara fyra timmar enkel resa. Tid är ju pengar, sägs det.

”Hela projektet blev svindyrt, olönsamt och en oerhörd statusmarkör för både passagerare och de båda kaxiga flygbolagen”

Hela projektet blev svindyrt, olönsamt och en oerhörd statusmarkör för både passagerare och de båda kaxiga flygbolagen. Allt gick bra till 2000 då en Concorde havererade vid start i Paris. Ett punkterat hjul slog hål i en bränsletank och skepparen överstegrade planet i ett försök att komma i luften. Planet kraschade i ett hotell och alla ombord omkom.

Concorde flög ytterligare två år, men lite av magin hade dött med kraschen. Ryssarna hade redan tagit sin lågpriskopia Tu-144 ur trafik 1999.

Problemet för överljudsplanen är ljudbangen som spräcker rutor, kan skada byggnader och skrämmer både folk och fä. Tekniken har för övrigt använts av israeliska flygvapnet för att skrämma palestinier. Om det gått att flyga både tyst och fort över land hade överljudstrafik varit standard i dag.

Men NASA ska göra ett försök att dämpa den hårda knall som uppstår vid överljudsfart och i stället framkalla en dovare bom som möjligen kan tolereras vid flygning över land. I Palmdale i Kalifornien har Lockheed Martin byggt testplanet X-59 som förväntas flyga nästa vår.

Drömmen att färdas fortare än ljudet lever på många håll inom flygbranschen. Men ska det bli lönsamt måste ljudbangen tystas.

Kommentarer är stängda.