Annons:

MP nobbar S Arlandaplan

Miljöpartiet vill inte bygga ut Arlanda och stödjer inte infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) färdplan för flyget, skriver Dagens Industri. – Det är inte regeringens inriktning, säger klimatminister och MP-språkröret Isabella Lövin till DI.

Flyget är en känslig fråga och Di har tidigare rapporterat om de interna motsättningarna mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet i regeringskansliet, som nu sker inför öppen ridå.

Färdplanen för Arlanda skulle ha varit klar redan i december förra året men har hela tiden skjutits fram.

Huruvida de båda partierna kan enas om en gemensam färdplan för Arlanda vill Lövin inte ge besked om.

Tidigare har DI rapporterat om S nya färdplan som inkluderar en nedläggning av Bromma flygplats och en utökad kapacitet på Arlanda.

Från Stockholm kommer blandade reaktioner på Tomas Eneroths besked. Moderaterna är skeptiska, medan planerna omfamnas av Socialdemokraterna.

”Vi socialdemokrater här i Stockholmsregionen välkomnar det här beskedet. Vi har efterfrågat det och vi tror att det är bra för Stockholms globala konkurrenskraft”, säger Aida Hadzialic, regionråd och oppositionsledare för Socialdemokraterna i region Stockholm.

”Lägger man ned Bromma så frigör vi också central mark för 30.000 nya bostäder. Och det är väldigt viktigt för utvecklingen i den här regionen med tanke på att vi har en bostadskris”, fortsätter hon.

Kristoffer Tamsons, moderat trafikregionråd i Stockholm, är skeptisk till beskedet från Tomas Eneroth. Framför allt när det gäller en förtida stängning av Bromma.

”Jag tycker inte att det känns seriöst att titta på en sådan lösning, här verkar man mer vilja gå de tillväxtfientliga krafterna i Miljöpartiet till mötes”, säger han.

7 kommentarer

  1. Gus: Bromma behövs för småflyget. Att flytta dessa till Arlanda är fullständigt orealistiskt, ex krävs längre separationstider vid start och landning. Linjeflyg tvingades lämna Bromma. BRA har sedemera etablerat sig på Bromma, men deras etablering har lägre prioritet och får inte medföra att småflyget stängs ute. Bromma flygplats är ett riksintresse och Stockholms behov av bostäder får ske på annan mark i Storstockholm.
  2. Jan B: BMA bör läggas ned. Stockholm behöver en stor flygplats och småflyg kan tas upp av kringliggande flygplatser som Skavsta
  3. Jesus: Håller fullständigt med Gus. Denna lobbyverksamhet som pågår för att göra ARN större och större är dålig. Det är inte i Stockholms intresse eller Sveriges att ta bort Bromma för att sälja fastigheter. Att folk som bor i området inte vill höra flygplan är inte heller relevant. De visste att det låg en flygplats där när de valde att köpa fastigheter där. BMA är perfekt placerad för inhemsk trafik och en väldigt praktisk flygplats. Att överlåta inhemska trafiken till ARN är också en dålig ide pga att flygplatsen ligger så långt iväg från Stockholm. Att säga att inhemsk trafik kan gå till Skavsta som ligger typ 20 mil från Stockholm är bara en väldigt märklig ide.
  4. Otto: Åka tåg kan man göra på korta sträckor typ STO-MMA, GOT-MMA och GOT-STO, samt lokalt. Men tåg fungerar inte internationellt för svenskar. Man måste vara realist. Bygg ut Arlanda, leder annars bara till att flyg matas främst via CPH och HEL som har en mer sund syn på saken. Miljöpartet vinner inget. Sen förstör också får turistnäring.
  5. Tomas: Hur tänker ni? ALLA klimatexperter är överens om att vi måste minska vårt flygande. Inga weekendresor till London eller Barcelona! Även Thomas Eneroth har i TV sagt att vi måste minska flygandet. Och med biobränsle minskar vi bara klimatutsläppen med hälften. Förutom att råvarorna till biobränsle behövs på alltför många ställen. Hur kan man då vilja satsa miljarder på att bygga ut Arlanda?
  6. Jesus: Thomas, jag gissar att du är miljöpartist? Har du någonsin varit i Indien? Om du inte varit där så rekommenderar jag dig att åka dit för att få perspektiv på din tillvaro. Efter du varit där så kommer du förstå vilken otroligt liten del av världen Sverige egentligen är och att Sverige skulle kunna vara fullständigt miljöperfekt och det skulle inte påverka det stora hela alls. Nedsmutsningen i Indien och Kina är så enorm att denna klimatskam och flygskam som du försöker bidraga till är fullständigt löjlig.
  7. Flygkonsult: Håller med sign. Gus o Jesus! Flygtrafik som startar vid svenska flygplatser (in­ och utrikes) och som ingår i Sveriges officiella klimatrapportering står för ca 5 procent (%) av de samlade koldioxidutsläppen i Sverige (Källa: Naturvårdsverket, 2017). Det kan jämföras med att drygt 27 procent (%) av utsläppen kommer från industrin och drygt 25 procent (%) från inrikes vägtrafik. Om flyget helt försvinner i Sverige kvarstår fortfarande 95 procent (%) av de svenska koldioxid­ utsläppen. Globalt är siffran lägre, där står flyget för 3 procent (%) av de totala koldioxidutsläppen. (Källa: IPCC).