Annons:

Premium

Molnen på SAS sommarhimmel

Allt växer i SAS: passagerarantal, intäkter, skulder och förluster. Och vd skyller på den svaga kronan. Som om den var en nyhet. Av: Leif Holmkvist.

”SAS vd visste när han tog sig an uppdraget att rädda SAS att flygplan och soppa handlas i dollar med passagerarnas klena svenska och norska kronor”

I veckan var det åter ett stolleryck i den helt värdelösa SAS-aktien, som steg med 50 procent ena dagen för att falla 25 nästa dag. Något fel är det på småspararna, men det får psykologer försöka reda ut.

Samtidigt kom Q2-rapporten utan några större överraskningar. Trafiken ökar stadigt jämfört med i fjol, men också förlusterna. 1,5 miljard back på driften, lika mycket till i omvärderade leasingskulder på en omsättning av 10 miljarder är ingen imponerande marginal.

Patrick Roux, SkyTeam VD och Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef.

Både rörelse- och finansförlusterna skyller vd Anko van der Werff på den svaga kronan. Och det har han ju helt rätt i. Men det kan knappast komma som en chock att Sverige lever med en skvalpvaluta eftersom vi (skyll inte på mig, jag röstade ja) var korkade nog att tacka nej till euron medan den var billig.

Exportindustrin jublar och konsumenterna gnisslar tänder när kronan faller. SAS vd visste när han tog sig an uppdraget att rädda SAS att flygplan och soppa handlas i dollar med passagerarnas klena svenska och norska kronor.

Däremot går räddningsaktionen framåt ungefär som planerat. Nu återstår i stort sett bara en rekonstruktion av det svenska moderbolaget, vilket borde vara en expeditionsaffär. Sedan kan SAS bränna gamla aktier och efterställda obligationer och börja leva på de nya ägarnas krediter.

Några orosmoln finns ändå på Anko van der Werffs väderradar, även om konkursdomaren kan stänga rekonstruktionen i höst:

# SAS måste ömsa skinn från premiumbolag till medelklassbolag, eftersom efterfrågan på svindyrt flyg minskar. Ett steg i rätt riktning var det förnyade charteravtalet för tre somrar med Apollo.

# Poängjägarna gillar inte bytet från Star Alliance till Sky Team. Risken finns att kunder byter till Lufthansa för att behålla bonussystemet.

# Skuldsättningen är på tok för hög, 12 kronor på varje vinstkrona, och SAS rullar kostnader framför sig, bland annat genom sale-lease-backaffärer med sina flygplan.

# Den eviga striden om fraktkartellen som 2010 kostade SAS 800 miljoner kronor i böter (beloppet jämkades något häromåret) och de påföljande stämningar från blåsta fraktkunder. Så här skriver SAS:

”En ogynnsam utgång i dessa tvister skulle kunna få en väsentlig negativ finansiell effekt på SAS. Ytterligare stämningar från fraktkunder kan inte uteslutas. Inga reserveringar har gjorts.”